Шлях до Європи. Коли в Україні з'явиться євроколія і чому це важливо
Чому Україні треба переходити на євроколію та чому це необхідно для економіки країни – у колонці експерта для РБК-Україна.
В Україні давно звучать плани переходу на європейську колію та інтеграцію української залізниці з Європейським Союзом. З початком повномасштабної війни це питання стали обговорювати набагато активніше.
Європейська або "стандартна" колія – ширина колії, поширена у світі. Нею користуються близько 60 % з усіх залізниць. Ширина європейської (стандартної) колії — 1435 міліметрів. В Україні зараз експлуатуються колії ширші - 1520 міліметрів.
Навіщо Україні треба переходити на євроколію, чому це важливо для економіки країни, а не тільки вантажних перевезень – у колонці для РБК-Україна розповів автор Youtube-каналу "Залізні магістралі" і експерт із залізничного транспорту Олег Васильєв.
Навіщо змінювати ширину залізничної колії в Україні
Відсутність в Україні залізниці європейського стандарту гальмує багато процесів, які пов’язані не тільки із транспортуванням вантажів. Це гальмує й ріст економіки країни.
Це особливо гостро відчувається зараз, коли залізниця стала єдиним способом доставки вантажів в Україну. Різні стандарти колій в Україні та ЄС також є причиною малої перевізної спроможності пасажирів у міжнародному сполученні.
Українська влада піднімає питання розширення мережі євроколії вже кілька років поспіль. Зараз існують лише концепції, але поки точно не відомо, коли і як будуть реалізувати модернізацію української залізниці.
Фото: Стандартна або євроколія – найпоширеніша у світі. Нею користуються близько 60 % усіх залізниць (wikipedia.org)
Нещодавно Європейська комісія та Європейський інвестиційний банк оприлюднили результати дослідження щодо будівництва євроколії в Україні та Молдові. За офіційною інформацією, фахівці дослідили створення залізничних коридорів з колією 1435 мм від Краків/Катовіце (Польща) до Львова (Україна), а також Ясси (Румунія) до Кишинева (Молдова).
Офіс з міжнародних проектів "Укрзалізниці" також зазначив, що проектуються ділянки євроколії територією України, зокрема, Ковель-Ягодин (за підтримки ЄІБ), Рава-Руська-Брюховичі/Львів (ЄС), Мостиська-Скнилів (держбюджет) та Чоп-Ужгород (держбюджет, CEF).
За цим планом Львів має стати основним хабом, де здійснюватиметься стикування залізниці двох різних стандартів. Наявність євроколії безпосередньо у Львові дає ширші логістичні можливості, як для доставки вантажів до ЄС, так і для налагодження пасажирських перевезень.
Як планують розбудовувати євроколію в Україні
У перспективі залізниця євростандарту має зайти вглиб України. Раніше Єврокомісія озвучила етапи розбудови євроколії в Україні. Вони передбачають:
- будівництво євроколії 1435 мм між Львовом та Києвом;
- створення другого коридору на півночі України – від Польщі (Дорогуськ) до Києва та з'єднання Львова з Чопом;
- продовження євроколії від Києва на схід – до Харкова та Дніпра.
Загальна вартість проекту становить 11,5 млрд євро.
Фото: Львів має стати основним хабом, де здійснюватиметься стикування залізниці двох різних стандартів (unsplash.com)
Основний фактор, який спонукає Україну більш реально розглядати перспективу переходу на європейську колію – це підвищення рентабельності вантажних перевезень. Тому залізниця стандарту 1435 мм потрібна як у центральних регіонах України, так і на Півдні й Сході. Це той "ключ", який має відкрити українським вантажовідправникам безбар’єрний шлях до ринків ЄС.
Проте результати дослідження європейських партнерів потрібно вивчити з токи зору впливу на провізну здатність української залізниці. Так, у пропозиціях визначено, що на деяких ділянках має бути суміщення колій двох стандартів 1520 мм (український) та 1435 мм (європейський). На деяких лініях пропонують замінити існуючий стандарт на європейський: це одноколійні ділянки.
Поки залишається дискусійним питання про доцільність переходу всієї залізниці в Україні на євростандарт. Це буде не лише коштувати десятки мільярдів доларів, але й позначиться на провізній здатності. Вагони українського стандарту мають навантаження на вісь 23-25 тонн, а європейського – 20 тонн.
Фото: Якщо проект втілять у життя, Київ матиме пряме сполучення не тільки з Варшавою, але й іншими європейськими столицями (railinsider.com.ua)
Нагадаю, що на першому етапі євроколія має "зайти" у Львів. Далі проект передбачає з’єднання ділянки Держкордон (Польща) – Київ, коридор Ягодин-Ковель-Сарни-Коростень-Київ.
Вартість проекту – 2,3 млрд грн. У дослідженні Єврокомісії пропонується залишити існуючу залізницю 1520 мм і будівництво суміщеної нитки з євроколією або прокладання паралельно окремої колії євростандарту.
У разі втілення цієї ідеї Київ отримає пряме сполучення не тільки з Варшавою, але й іншими європейськими столицями.
Нагадаємо, через підвищений попит на поїзди міжнародних напрямків українці часто купують квитки з пересадками. Олег Васильєв розповідав, як шукати та бронювати квитки з України на поїзди за кордон.
Також "Укрзалізниця" запускає додаткові поїзди до Закарпаття. Дістатися до популярних гірських локацій зможуть пасажири із Києва та Львова.
Термінові та важливі повідомлення про війну Росії проти України читайте на каналі РБК-Україна в Telegram.