Із настанням холодів усім водіям потрібно підготувати свій автотранспорт до чергового осінньо-зимового сезону. Незамінною складовою цього процесу є заміна шин.
РБК-Україна (проект Styler) розповідає, коли власникам машин варто змінювати шини на зимові, а також чи потрібна українцям шипована гума.
При підготовці матеріалу було використано джерела: Правила дорожнього руху 2023, закон України "Про дорожній рух", проект закону №8369 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо безпечності транспортних засобів, сайт rosava.com.
Дорожній рух навесні чи влітку суттєво відрізняється від осінньо-зимового періоду. Йдеться, зокрема, про:
На "якість" доріг пори року впливають завжди. Влітку вони найчастіше сухі, восени - з великою кількістю вологи й калюж, взимку - засніжені чи обледенілі. Для безпечного руху за кермом, необхідно уважно стежити за станом шин.
Заміна літнього комплекту гуми на зимовий забезпечує комфорт управління та безпеку пересування засніженими та обмерзлими дорогами.
Ані у ПДР, ані в інших законодавчих нормативних актах наразі не прописані конкретні часові рамки, терміни чи умови, за яких транспортний засіб потрібно перевзувати у зимові шини.
На початку поточного року низка народних депутатів зробили спробу перейняти досвід країн Європи та зробити наявність зимової гуми в Україні обов'язковою. Тоді у Верховній Раді зареєстрували відповідний законопроект №8369, який мав би заборонити участь у дорожньому русі з 1 листопада по 31 березня:
Однак цю ініціативу парламент поки що не розглянув.
Експерти радять завжди використовувати шини, які відповідають стану дорожнього полотна (спека, дощ, сніг, іній, ожеледиця).
Виходячи з досвіду водіїв і рекомендацій виробників гуми, шини варто змінювати на зимові після того, як середньодобова температура повітря триматиметься нижче, ніж плюс 5-7 градусів за Цельсієм (оскільки літні покришки на холоді можуть "задубіти" й перетворитися на слизьку пластмасу).
Правильно підібрані шини знижують ризик потрапити у ДТП (фото: Pixabay)
Зимова гума відрізняється від літніх і всесезонних покришок не тільки малюнком протектора, адже кожен виробник підбирає унікальні хімічні суміші для експлуатації покришок у певному температурному діапазоні, і при виході за його межі характеристики автошин починають погіршуватися.
При зниженій температурі літня гума стає менш еластичною і вже не здатна забезпечувати належне зчеплення з дорожнім полотном, мінімальний гальмівний шлях та інші закладені характеристики.
Всесезонні шини не дуже підходять для сильних морозів, адже розраховані на експлуатацію при помірних погодних умовах і на якісному дорожньому покритті (сухому або злегка мокрому).
Отже, під час настання регулярних холодів слід обов'язково встановлювати відповідну зимову гуму. Зважаючи на середні погодні умови України, бажано змінювати покришки наприкінці жовтня або ж на початку листопада.
Зимові шини умовно можна розділити на:
Шипованими можуть бути тільки шини "арктичної" категорії. Зимова гума, створена під шипування, має спеціальний малюнок і глибину протектора, а також залишені місця для гнізда під шип.
Фахівці радять ставити шиповані шини тоді, коли транспортний засіб регулярно їздить дорогами, вкритими кригою (обледенілими).
Водночас шиповані шини мають низку недоліків:
Нагадаємо, раніше ми розповідали, що треба знати про "осінньо-зимовий" режим правил дорожнього руху.
Читайте також, чому водіям приходять чужі штрафи за порушення ПДР і як цього уникнути.