ua en ru

Що чекає на грішників: як насправді виглядає пекло?

Що чекає на грішників: як насправді виглядає пекло? Еволюція християнськх уявлень про Сатану і пекло (фото: freepik.com)

Християнські уявлення про пекло і Сатану змінювалися протягом століть, набуваючи нових образів і значень. Від біблійних згадок до впливу інших релігій, ці символи стали уособленням зла та покарання для грішників.

РБК-Україна (проект Styler) розповідає, як виглядає пекло у християнській традиції, а також яким є образ Сатани.

Походження уявлень про рай і пекло

Ідеї про рай і пекло глибоко вкорінені у багатьох релігіях. Навіть якщо людина не є релігійною, поняття про можливу вічну радість чи покарання після смерті мають велике значення в культурі та суспільстві.

Пекло як місце покарання для грішників існувало в багатьох релігійних уявленнях, від месопотамських вірувань до грецької, римської та інших культур. Юдео-християнська традиція довгий час не мала чіткого поняття потойбічного світу: у Старому Завіті згадується Шеол - місце, де перебувають усі мертві без винятку, незалежно від їхніх вчинків.

Тільки з появою книги пророка Даниїла з’являється ідея божественного суду, де кожен отримає справедливу долю залежно від свого земного життя. Вплив таких ідей поширився на релігію та культуру, закріплюючи розуміння пекла як місця вічного покарання для злих і раю як нагороди для праведних.

Еволюція образу пекла в християнській традиції

У Новому Завіті Ісус і його учні починають використовувати нове слово для опису пекла - "Геєнна". Це місце за стінами Єрусалима колись було сміттєзвалищем, де постійно горіло сміття. Згодом образ Геєнни як жахливої вогненної ями став символом мук, які чекають на грішників.

Втім, у більшості випадків Новий Завіт зображує пекло як місце, куди потрапляють злі люди після Судного дня. Лише в окремих випадках, як в історії про багатія та жебрака Лазаря, грішники відразу після смерті починають терпіти страждання. Лазар потрапляє на небеса, а багатій - у вогняні муки, де просить бодай краплю води.

У більш пізніх християнських текстах, таких як "Апокаліпсис Петра" II століття, починають з’являтися детальні й страшні описи пекла. У цих текстах кожне покарання відповідає скоєному злочину: вбивці терплять укуси змій, а багаті, які відмовили сиротам у допомозі, ходять по розпеченому камінню.

Сучасні теологи схиляються до думки, що пекло не варто сприймати буквально. Замість вогню і мук важливіше те, що найбільше страждання - це розлука з Богом.

Як з’явився образ Сатани

Сатана не завжди був відомим уявленням червоного демона з рогами, копитами і вилами. Вперше його зустрічаємо в старозавітній Книзі Іова, де він з’являється перед Богом разом із «синами Божими» і пропонує випробувати Йова, забравши в нього все, що той має. У цей час Сатана сприймався як спокусник і обвинувач, проте не як абсолютне зло.

Згодом уявлення про Сатану змінилося, ймовірно, під впливом зороастризму - перської релігії, яка існувала в часи правління Персії над єврейським народом (530–330 рр. до н.е.). У зороастризмі існував дуалізм добра і зла, постійної боротьби між найвищим добром і абсолютним злом, а також віра у фінальне знищення зла.

До часів Ісуса євреї вже мали уявлення про Сатану як про джерело всього зла і головного ворога Бога. Роги та копита цього образу, ймовірно, перейшли від язичницьких божеств, таких як Молох і Пан, а середньовічні автори, зокрема Данте, зобразили Сатану з крилами кажана, щоб контрастувати з крилами ангелів.