ua en ru

Музичний скандал. Відому скрипальку звільнили, бо вона не захотіла грати російську музику

Музичний скандал. Відому скрипальку звільнили, бо вона не захотіла грати російську музику Марта Спарниня не пішла на конфлікт з совістю (кадр з сюжету LSM)
Автор: Юлія Гаюк

Протестуючи проти включення музики російських композиторів до концертних програм, беззмінний концертмейстер знаменитого латиського оркестру Sinfonietta Rīga, скрипалька Марта Спарниня була змушена піти з роботи.

Деталі скандалу, який спалахує у світі класичної музики - читайте в нашому матеріалі нижче.

Чому Марта Спарниня протестує проти російської музики

На сьогодні у Латвії виконання музики російських композиторів залишається на совісті керівників культурних установ та самих виконавців. Хоча, наприклад, міністр культури цієї країни Науріс Пунтуліс зізнається: сам особисто запровадив би мораторій на музику російських авторів.

Проте не лише чиновник вважає, що грати музику країни-агресора - неприйнятно. Такої ж думки й Спарниня. Проте керівники її оркестру вважають, що "музика поза політикою".

Не бажаючи йти на конфлікти із совістю Марта, яка 14 років пропрацювала у Sinfonietta Rīga, вирішила не продовжувати співпрацю з оркестром.

"Я не політик, я не можу впливати на державні справи. Ми маємо держслужбовців, дипломатів, які постійно намагаються переконати чиновників інших країн у тому, що їм треба швидше поставити зброю Україні, посилити санкції проти Росії", - сказала Марта в ефірі "Латвійського телебачення".

"А у мене таке відчуття, що ми займаємося протилежними справами в музичній сфері, ми обираємо російську музику для наших турів, через що просуваємо її, подобається нам це чи ні… Але це просування тієї культури в той час, коли, на мою думку, її слід на якийсь час приглушити… Їй все одно не загрожує зникнення", - сказала скрипалька.

У чат-опитуванні оркестру 11 музикантів погодилися з Мартою в тому, що музику російських авторів не можна грати під час війни в Україні, вісім - що це треба робити, троє - що не можна грати лише твори російських авторів.

Музичний скандал. Відому скрипальку звільнили, бо вона не захотіла грати російську музику

Марта Спарниня

Керівники оркестру вважають, що "музика поза політикою"

А ось художній керівник та диригент оркестру Нормунд Шне заявив на загальних зборах колективу, що не вноситиме жодних змін до запланованих програм.

"У кожного російського композитора своє ставлення [до війни], своє посилання, або навіть навпаки - вони створювали й створюють музику просто як мистецтво, в якому немає особливого посилу… Ми не граємо музику, засновану на співпраці з режимом, або прославляє правління Путіна, або щось таке. Це стосується як музики минулого, так і музики, яка виходить сьогодні", - сказав диригент.

Його повністю підтримує виконавчий директор Sinfonietta Rīga Анете Точа.

"Протест проти репертуару - це не боротьба, яка допоможе виграти війну чи допомогти українському народу прямо зараз. Я думаю, що музика не завжди про політику", - зазначила вона.

Після зустрічі з керівництвом оркестру Спарниня вирішила, що не піде проти своєї совісті.

"Це було вкрай тяжке рішення. Але на загальних зборах, де художній керівник вийшов, навіть не дочекавшись на його закінчення, я зрозуміла, що нічого не зміниться..." - сказала скрипалька.

Зазначимо, що Марта хотіла взяти неоплачувану відпустку на час підготовки програми з творами російських композиторів, але їй не дозволили цього зробити.

"Ми намагалися відмовити її від цього рішення. Але просити у художнього керівника неоплачувану відпустку, бо сьогодні я не люблю грати Чайковського, а завтра, може, будучи лютеранином, не захочу йти грати в католицький храм... Цього ми не можемо допустити", - прокоментувала Точа.

Музичний скандал. Відому скрипальку звільнили, бо вона не захотіла грати російську музику

Марта Спарниня (фото: sinfoniettariga.lv)

Додамо, що Марта Спарниня відома по всій Європі. Вона грала в оркестрі Густава Малера та в Молодіжному оркестрі Європейського Союзу. Також жінка з 2011 року є першою скрипкою струнного квартету Spīķeru.

А ще вона виступала з камерним оркестром Німецької камерної філармонії Бремена та Лозанни, і як запрошений концертмейстер з Королівською фламандською філармонією та Orquesta Filarmónica de Gran Canaria.