Із настанням холодів усім відповідальним водіям обов'язково потрібно потурбуватись про власні машини. Адже будь-які пристрої та механізми в мороз працюють зовсім не так, як під час літньої спеки чи осінньої вологи.
РБК-Україна (проект Styler) розповідає, як підготувати машину до зими, що потрібно перевірити, а що - замінити.
При підготовці матеріалу було використано такі джерела: портал BoschCarService, сайт avtoblog.in.ua.
Ані у ПДР, ані в інших законодавчих нормативних актах наразі не прописані конкретні часові рамки, терміни чи умови, за яких транспортний засіб потрібно "перевзувати" у зимові шини. Експерти радять ставити шини, які відповідають стану дорожнього полотна (дощ, сніг, іній, ожеледиця).
Виходячи з досвіду водіїв і рекомендацій виробників гуми, українцям варто змінювати шини на зимові після того, як середньодобова температура повітря триматиметься нижче, ніж плюс 7 градусів за Цельсієм (оскільки літні покришки на холоді можуть "задубіти" й перетворитися на слизьку пластмасу).
Шиповані шини доцільно ставити тоді, коли транспортний засіб регулярно їздить дорогами, вкритими кригою (обледенілими).
Якщо ваші колеса "перевзуті" й готові до зими, важливо перевірити тиск у шинах.
Якщо він нижчий за рекомендований для конкретної марки, на гумі може бути закритий протектор. Це знижує рівень його зчеплення з дорогою та підвищує ризик заносів.
Запорука безпечної їзди взимку - справні склоочисники. Оскільки щітки в них гумові, з часом вони тріскаються, стираються і погано виконують свою роботу.
Отже, підготовка авто до зими завжди передбачає оцінку стану склоочисників. Змінювати їх рекомендується щороку. В ідеалі - кожні півроку.
Із настанням холодів склоомивач варто замінити на зимовий. Такий, що рекомендований у керівництві з експлуатації машини.
Непідходящий омивач у морози може замерзнути в системі й пошкодити її. Крім того, без правильного омивача скла взимку погіршиться видимість дороги.
Коли надворі суттєво холоднішає, необхідно перевірити справність обігрівача, адже їздити з непрацюючою пічкою в мороз - доволі неприємно.
Крім того, поламаний обігрівач створює багато незручностей. Наприклад, неспроможність обдути лобове скло теплим повітрям призводить до його запотівання, що погіршує огляд дороги і є вкрай небезпечним.
Якщо пічка не працює, це може свідчити про зламану нагрівальну спіраль регулятора швидкості обдування.
Антифриз захищає двигун не тільки від замерзання (у спеку він запобігає перегріву). Крім того, з правильно підібраним антифризом двигун легше протистоїть корозії.
Експерти нагадують, що важливо підтримувати рівне співвідношення антифризу й води. Якщо води буде забагато, в умовах низьких температур суміш замерзне.
Взимку акумулятор (АКБ) зазнає підвищеного навантаження. Якщо напередодні зимового сезону термін служби акумулятора збігає (в середньому він працює 3-5 років), краще замінити його заздалегідь, восени.
Під час перевірки акумулятора слід звернути увагу на стан клем і дротів. Якщо АКБ обслуговується, варто перевірити також рівень рідини (відкрутивши кришку акумулятора). Якщо електроліту недостатньо - необхідно додати дистильованої води до необхідного рівня.
Проводячи огляд машини напередодні морозів, потрібно звернути увагу на регулятор напруги генератора.
Завищена напруга заряду шкідлива для свинцевих акумуляторів, а в сильні морози разом із падінням ємності батареї, заряджання завищеною напругою швидше виведе АКБ з ладу.
Напередодні зими гальмівні колодки (навіть не дуже зношені), краще замінити. Досвідчені водії зазначають, що основною причиною заносу є різниця гальмівних моментів коліс.
Перевірити потрібно також гальмівну рідину. Не рідше ніж раз на два роки її варто змінювати. Фахівці уточнюють, що економити на цьому не варто. Краще за все - купувати гальмівну рідину найвищої якості.
Масло в холодну пору року не має бути занадто в'язким, адже його основне призначення - змащувати деталі двигуна, запобігати їхньому надмірному тертю й поломці.
Коли надворі мороз - воно густішає, а двигун перегрівається. Тому потрібно підібрати той тип масла, що підходитиме вашому авто і матиме достатній показник в'язкості для зимового періоду. В цілому ж масло слід міняти раз на рік (або після кожних 10-15 тис. км пробігу).
Із приходом холодів потрібно перевірити свічки запалювання та високовольтні проводи. На холодному повітрі двигун заводиться гірше через низьку випаровуваність палива, тому досягти правильної робочої суміші - складніше.
Через це необхідно вчасно перевірити стан електродів на свічках, продіагностувати пропуски запалювання, перевірити стан ізоляції ВВ проводів та контакту котушок запалювання.
Фахівці зазначають, що під час їзди з неповним баком, двигун страждає в будь-який сезон.
Однак взимку в напівпорожньому баку може утворитися конденсат, який стече в паливопровід і там замерзне, перекривши тим самим шлях палива у двигун.
Перевіряти патрубки й ремені варто через кожні 50 тис. км пробігу (під час обслуговування транспортного засобу).
Стан цих деталей варто перевірити і перед зимовим сезоном, адже коли температура знижується, з'єднання патрубків послаблюються. Якщо десь щось не було затягнуто належною мірою, в мороз ця деталь може вийти з ладу.
Напередодні холодів необхідно перевірити роботу повного привода, адже взимку він може стати у нагоді (під час їзди замерзлою, або занесеною снігом дорогою).
Спосіб вмикання системи залежить від марки машини, але перевірити справність повного привода треба заздалегідь.
Під час підготовки машини до зимового періоду і сильних морозів турботливі водії радять обробити силіконом (за необхідності) ущільнювач дверей, багажник та капот.
Це зробить користування авто комфортнішим, а також вбереже від тріщин під час занизьких температур.
Якщо ви повністю перевірили машину і підготували її до зими, потурбуйтесь і про те, що завжди має лежати в багажнику із настанням холодів. Досвідчені водії радять мати при собі:
Нагадаємо, раніше ми розповідали, що треба знати про "осінньо-зимовий" режим правил дорожнього руху.
Читайте також, як самостійно перевірити якість дизельного пального.