Рекордні температури нинішнього літа ускладнюють життя не тільки людям, а й їхнім конячкам. При цьому багатьох водіїв відвідують сумніви: а чи не слід скорегувати тиск у шинах відповідно до ненормальної погоди? Адже фізика вчить нас, що у спеку тиск зростає…
Про те, як впливає спека на тиск у шинах автомобіля, читайте в матеріалі РБК-Україна.
При підготовці статті були використані публікації .видань Autocentre та Autobild і матеріали Rosava.
Так, фізику у школі ми вчили не дарма: температура на тиск у замкненому просторі справді впливає, чим вона вище – тим вище тиск. Але коли йдеться про шини, слід враховувати також і інші чинники. І неправильно думати, що покришки "вистрелять" від перегріву, якщо їх попередньо не приспустити – швидше навпаки.
Правда, що по мірі нагріву шини тиск у ній підвищується. Але за даними виробників шин, на кожні зайві 10 градусів температури додається приблизно 0,1 атм тиску. Тобто, припустивши, що цього літа ми маємо вдень надмірні 10 – 15 градусів тепла, ми отримуємо тиск у шинах всього на 0,1 – 0,15 атм більший. Це незначна величина, яка не впливає помітно на поведінку машини і строк служби покришки, і яка взагалі лежить у межах похибки більшості непрофесійних манометрів.
Набагато гірше нагріває шину занизький тиск. Через який її боковини змушені дужче зминатись, напружуючи весь каркас. Від надмірного внутрішнього тертя ниток каркасу і гумових шарів покришки, вона нагрівається настільки, що відбувається поступове розшарування.
Перегріта шина непомітно руйнується, втрачаючи природню форму, і після кількох сотень кілометрів в такому режимі стає непридатною до використання. Тому не можна піддаватись спокусі спустити шини в особливо теплий період немов для стабілізації тиску. Адже тих самих зайвих градусів оточуючого повітря не буде у вечірній та нічний час, а знижений водієм тиск залишиться – і шина під час руху тут же отримає неприпустимий перегрів.
Підкачуючи чи приспускаючи шини, водієві важливо не спровокувати таку неприємну річ як порушення керованості машини. Неприпустимо, щоб у колесах однієї осі була суттєва різниця у тиску. Власне, і між осями перепад тиску не може перевищувати встановлену автовиробником цифру. Знайти табличку з потрібними параметрами можна в прорізі дверей, з торця дверей чи на лючку паливного баку.
А якщо це правило буде порушене, машина буде керуватись зовсім по іншому. Та ще й, на жаль, найчастіше це проявляється не відразу, а в момент різких, нештатних маневрів, тобто тоді, коли водій саме очікує від машини чіткої і зрозумілої реакції на роботу кермом і педалями.
Хвилювання щодо тиску в колесах у зв’язку із спекою похвальне. Але коли вже ми говоримо про це, пригадайте, наскільки ретельно ви слідкуєте за цим параметром протягом усього року? Між тим, відхилення від норми навіть у 0,2 атм впливає на поведінку машини і довговічність покришок – а без приладів таку невідповідність неможливо помітити. Тому дуже рекомендується мати в машині компактний манометр, щоб самостійно перевіряти колеса раз-два на місяць. Полегшує такий контроль TPMS – система дистанційного контролю тиску у шинах, штатна чи встановлена додатково.
Нагадаємо, нещодавно РБК-Україна розповідало, яким буває повний привод на пікапах та позашляховиках.