ua en ru

Перекрито "ворота" для експорту. Підрив ГЕС створив проблеми для руху суден

Перекрито "ворота" для експорту. Підрив ГЕС створив проблеми для руху суден Фото: в Україні оцінили наслідки підриву Каховської ГЕС для судноплавства та експорту продукції (ілюстрація/Getty Images)

Підрив Каховської ГЕС створив проблеми для українського експорту та руху суден по річці Дніпро. Вона стала лише частково судноплавною.

Про це повідомляє РБК-Україна з посиланням на Facebook голови Адміністрації судноплавства Євгена Ігнатенка.

За його словами, за Дніпровською ГЕС річка Дніпро залишиться судноплавною. Нижче - ще тривалий час ні.

"Річка Дніпро - основна артерія річкового судноплавства України. А Каховський шлюз був крайнім дніпровським шлюзом, що випускав усі кораблі в бік відкритого моря. Фактично нам перекрили ворота для українського експорту", - розповів він.

Але, між іншим, наразі, за словами Ігнатенка, виникли проблеми й вище за течією. Так, як пояснив він, рівень води у Каховському водосховищі падає на 10 см щогодини. Допустимий рівень на нижньому б'єфі Запорізького шлюзу - 14 м, сьогодні на ранок фіксували 16 м.

"Тому, за умови падіння рівня нижче цієї позначки ми не зможемо проводити шлюзування в Запоріжжі", - констатував він.

Як розв'язують проблему з кораблями?

В акваторії Каховського водосховища знаходяться на даний час близько 50 суден. Після падіння рівня води судна там опиняться на мілині, а це може загрожувати, як пояснив Ігнатенко, розливом пально-мастильних матеріалів. Адміністрація судноплавства наразі забезпечує безперешкодний рух кораблів з місць базування вище по Дніпру через Запорізький шлюз.

Проблеми для українського експорту через РФ

Через вторгнення Росії в Україну російські окупанти заблокували кілька українських портів, у зв'язку з чим експорт, зокрема зернової продукції з України, був заблокований.

У липні минулого року у Стамбулі було підписано угоду за участю ООН та Туреччини, яка дозволила організувати вивезення української продукції. У її рамках у турецькій столиці під егідою ООН було створено Спільний координаційний центр (СКЦ). Він стежить за дотриманням "зернової ініціативи" та проводить інспекцію суден, залучених у експорті.

При цьому Росія постійно спекулює на цій темі, погрожуючи не продовжити угоду. Так, буквально нещодавно, попри шантаж, дія "зернової угоди" все ж таки була продовжена 17 травня ще на два місяці. Також РФ постійно блокує роботу коридору. Так, 1 червня, зернову ініціативу повністю було зупинено через неможливість проводити реєстрацію кораблів.