ua en ru

Небезпечний маневр: як можна і не можна обганяти інші авто

Небезпечний маневр: як можна і не можна обганяти інші авто Фото: як можна і не можна обганяти інші авто (Getty Images)

Обгін одного автомобіля іншим однозначно є найбільш небезпечним маневром з усіх, які ми виконуємо на дорозі – недаремно в українських ПДР обгону присвячена окрема глава (п. 14). Чому так і як уникати небезпеки, коли треба випередити когось на дорозі?

Про прийоми, які зроблять обгін безпечнішим, читайте в матеріалі РБК-Україна.

При підготовці статті були використані публікації видань AutoBild, Quattroruote та L`Automobile.

Щоб точно уявляти собі всю глибину обраної теми, нагадаємо, що є обгін і є випередження, і плутати їх не слід. Отже, обгін – це випередження одного або кількох транспортних засобів, пов'язане з виїздом на смугу зустрічного руху. Такий самий маневр без виїзду на смугу зустрічного руху називається випередженням (п.1.10 ПДР України). Тобто різниця – у виїзді на зустрічну смугу, і саме у ній ховаються всі загрози.

Чому обгін такий небезпечний

Ця на перший погляд нехитра дія виявляється такою непростою через те, що її хід важко спрогнозувати. І на те є кілька чинників – на які, між іншим, певною мірою можете вплинути і ви самі:

Вам треба примати рішення про початок обгону тоді, коли ваша головна перешкода – зустрічний автомобіль (автомобілі) перебуває, можливо, за кілька кілометрів. Тому якщо, враховуючи швидкість вашу і попутної машини, ви не можете бути певним, що завершите обгін до того, як з-за найближчого повороту (пагорба, лісу тощо) покажеться зустрічне авто, починати маневр не можна;

Швидкість зближення з головною небезпекою – зустрічним об’єктом найбільша з усіх можливих на дорозі. Адже рухаєтесь не тільки ви, а й зустрічна машина, і ваші швидкості додаються. І при тому зниження швидкості вами тільки зменшує шанси на успішний маневр;

В обгоні бере участь як мінімум три машини, а це втричі збільшує ймовірність того, що щось піде не так – хтось щось проґавить, хтось має недозволену швидкість, хтось зміститься вбік, когось занесе тощо;

На успіх маневру впливає надто багато обставин, які ви часто не можете передбачити. Стан шляху (нерівності можуть змусити всі три машини маневрувати у смузі руху), швидкість наближення зустрічного авто, об’єкти, що обмежують видимість (ліс, пагорб, спуск);

Важкі наслідки аварій при обгоні. Найчастіше тип аварії при обгоні – лобове зіткнення, яке взагалі вважається найтяжчим ДТП. Та і якщо лобового вдасться уникнути, наслідки все одно бувають важкими, адже цей маневр водій змушений виконувати на високій швидкості.

Небезпечний маневр: як можна і не можна обганяти інші авто

Як зробити обгін більш безпечним

Маневр обгону можна розбити на три основні етапи, кожен з яких водій може "вдосконалити" для більшої безпеки.

Оцінка обстановки і розрахунок маневру. Це найважливіший етап, адже вам треба взяти до уваги швидкість попутного авто, різницю швидкості, яку може негайно набрати ваша машина, і оцінити швидкість зустрічного транспорту, якщо він є. А якщо його немає, треба спрогнозувати ймовірність його появи з-за повороту, пагорба чи будівель і ймовірність перетину ваших траєкторій за умови, що він буде рухатись з певною, найбільш очікуваною в даних умовах швидкістю. Також треба врахувати стан дороги – наявність вибоїн, калюж, ожеледі, снігу;

Виїзд на зустрічну смугу і перебування на ній. Цей етап бажано максимально скоротити. Не можна залишатись на зустрічній, якщо дорога входить на ділянку, яку ви не проглядаєте – поворот, пагорб, низина. Власне, про це треба думати ще при плануванні маневру. Під час власне випередження вантажної машини треба враховувати її так званий динамічний габарит; йдеться про певні відхилення вантажівки від її курсу в межах смуги руху, які пояснюються коливанням причепу, особливостями рульового управління великих і довгих машин тощо;

Повернення на свою смугу руху. Головна помилка – так зване "підрізання" машини, яку ви обганяєте. Не можна повертатись у смугу зарано, перед самим її "носом", треба затриматись на зустрічній смузі доки ви не побачите попутну машину у центральне дзеркало заднього виду.

Небезпечний маневр: як можна і не можна обганяти інші авто

Коротко

Прислів’я типу сім раз відміряй, а раз одріж так і проситься для повчань молодим водіям на тему обгону. Але його сувора специфіка така, що в більшості випадків ані сім, ані десять "замірів" не дадуть стовідсоткової гарантії безпечного виконання маневру. Тому справді дієва порада може бути одна: за найменших сумнівів від обгону слід утриматись. Адже, дозволимо собі нагадати, крім великої імовірності зіткнення обгін має і другу реальну загрозу – дуже важкі наслідки можливої аварії. Тому краще затриматись на кілька хвилин через повільний рух на хвості якогось тихохода, ніж витратити решту життя на лікування чи інші малоприємні справи.