Як вибрати зимові шини: ключові поради
Певно, жодна інша покупка для автомобіля не викликає у власника стільки вагань, як купівля шин, причому саме зимових. І нічого дивного – надто вже багато залежить від цього вибору і надто дорого шини коштують, щоб відмовитися від невдалого комплекту і попрямувати за новим.
Про те, як правильно вибрати тип і модель зимових шин, читайте у матеріалі РБК-Україна.
При підготовці публікації були використані матеріали видань "Автоцентр" і Auto Bild, а також прес-сайту Rosava.
Правильність підбору шин великою мірою залежить від умов експлуатації конкретного автомобіля – модель гуми, ідеальна для одного власника буде ледь придатною для іншого, хоча при тому вони можуть їздити на однакових машинах. Тому відразу попередимо, що для вибору саме того, що вам потрібно, доведеться трохи зануритись у тему
Зимові шини, які виробляються для масового споживача, розділені на кілька груп, що допомагає не помилитись у виборі. Згідно цієї класифікації ми і поведемо нашу розмову. Але спочатку коротко про видові ознаки зимових моделей покришок.
Чим відрізняються зимові від літніх?
Літні шини не підходять для холодної пори року з двох причин:
- Літня гума протектору твердішає на морозі і гірше чіпляється за дорогу;
- Для їзди по снігу та льоду виступи та упадини протектора мають бути не такими, як на літніх шинах.
Таким чином, зимові шини виготовляють з компаунду, який зберігає еластичність за низьких температур. А малюнок їхнього протектора отримує елементи, які, по-перше, допомагають відводити вологу з точок його контакту з дорогою, а по-друге, дають змогу блокам протектора глибше занурюватись у м’який сніг і таким чином чіплятись за нього.
Певно, варто нагадати, що на слизькій дорозі колесо ковзається через те, що в місці його контакту з льодом останній підплавляється і утворена вода править за мастило – і гума сунеться по поверхні. Тому на зимовому протекторі є ламелі – тонки надрізи шашок, які при обертанні колеса розкриваються і своєю гострою кромкою протискують воду і чіпляються за кригу без змащування вологою. А великі та малі водовідвідні канавки на протекторі “зими” відводять з плями контакту великі порції води, на яких шина може спливти, спровокувавши аквапланування.
Європейські чи арктичні
Взагалі недосвідчені автовласники зазвичай наперед ставлять питання “з шипами чи без?”, але насправді його місце під №2. А перш за все слід з’ясувати, наскільки зимовими мають бути ваші шини.
Арктичний тип (він же скандинавський, він же нордичний) – це максимально зимовий варіант. Ці шини розраховані на справжні морози і засніжену дорогу, причому сніг може бути будь-якого виду: пухкий, ущільнений, вкатаний до стану криги плюс власне крига. Для цього арктичні шини мають, по-перше, дуже еластичну гуму на протекторі, яка не “дубіє” навіть за сильних морозів. А по-друге, в неї свій специфічний малюнок протектора з широкими канавками між блоками шашок і грубими блоками у плечовій зоні (по краях).
Спрощено кажучи, зовні арктичні шини більше схожі на брутальні “всюдиходні”. Проте, на дорозі без снігу, на чистому асфальті та на мокрій дорозі вони теж працюють добре. Саме серед арктичних моделей можна знайти шиповані шини. Така широка функціональність пояснює високу ціну арктичних шин.
Європейський тип зимових шин зовні більше схожий звичайні літні шини, але на них теж є ламелі і багато доріжок для відведення вологи, а краї блоків мають гострі кути для кращого занурення у шар снігу. Компаунд протектору в них теж морозостійкий, але не настільки м’який. Такі шини позиціонують як “взуття” для м’яких європейських зим, коли навколоплюсова температура змінюється нічними морозами, а сухий виморожений асфальт – шаром свіжого снігу або мокрою сніговою кашею. В принципі, більшість таких моделей демонструють кращу, ніж в арктичних, керованість на швидкості, але взимку взагалі не варто вдаватись до будь-яких швидкісних маневрів.
З шипами чи без
Шиповані шини – ефективний інструмент покращити гальмування, розгін та керованість на льоду та щільно вкатаному снігу. Але шипи – не панацея від зими, вони мають свої слабкі місця. Так, при інтенсивному гальмуванні шипи ”спливають” на подушці з наструганого ними ж льоду, при прискоренні з пробуксовкою вони фрезерують у льоду канавки і втрачають ефективність, за холодів нижче –20оС вже не кожен лід їм “по зубах”. І тим не менш, є багато ситуацій, коли арктичні шини з шипами краще, ніж без них.
Реальні мінуси шипованих шин – помітно більша ціна та шум під час руху. Те, що шиповані шини гірше гальмують на чистому асфальті, для більшості моделей неправда, бо м’яка гума арктичних ”шиповок” краще за інші протектори чіпляються за дорогу, компенсуючи присутність металу в плямі контакту.
Як обирати зимові шини
Крім моделі, під час вибору зимових шин можна “відрегулювати” ще один параметр – кліренс автомобіля. Якщо дозволять розміри колісних арок та конструкція підвіски автомобіля, можна обрати шини з більшою висотою профілю (“шар” гуми на колісному диску при виді з боку). Особливо ефективним цей прийом може бути, якщо у вас є змога придбати для зими окремий комплект дисків, які в свою чергу можна підібрати як за діаметром, так і за шириною. До речі, на засніжених зимових шляхах краще показують себе шини з помірною шириною протектора.
Проте, тут важливо точно з’ясувати, які максимальні параметри шин і дисків припустимі на вашому автомобілі без ризику, що колеса “затиратимуть” за крила, деталі підвіски чи кермову трапецію. Достеменну інформацію можна отримати від колег-автовласників у тематичних групах соцмереж чи на клубних форумах власників машин вашої марки.
А може, вживані?
Деякі українські компанії, які торгують гумою найшановніших світових брендів, одночасно пропонують автомобілістам вживані шини. У випадку з зимовими шинами така покупка іноді має сенс. Справа у тому, що б/в шини найчастіше імпортують з розвинених країн, де власники часто списують їх не при 1,6 мм остаточної глибини протектора, а приблизно при 4 мм. За такого зношення шини преміальних марок, особливо європейського типу, приблизно рівні за основними характеристиками новим шинам бюджетного класу.
Різниця на користь нової гуми буде там, де потрібна більша глибина протектора – у мокрій сніговій каші, на товстому шарі води на асфальті, у рихлому перемеленому снігу.
Якщо коротко
Головне правило при виборі зимових шин – правильно визначити свої потреби. Так, якщо ви взимку маєте періодично вирушати в далеку дорогу незалежно від погоди і пори доби, вам краще взуватись у більш універсальну “арктику”, хоча б без шипів. Якщо ви живете у місті з гарно налагодженою комунальною службою, і в непередбачувані мандрівки взимку не відправляєтесь, вам може вистачити і “європейок”.
З урахуванням того, що у разі суворої зимової негоди можна просто залишитися вдома або скористатися таксі. Шипи матимуть сенс навіть якщо на ваших щоденних маршрутах є одне-єдине, але постійне проблемне місце – крижаний підйом, крутий засніжений спуск з поворотом, знак STOP на хронічно ”відшліфованому” перехресті.
Нещодавно РБК-Україна розповідав, як перевзути автомобіль у зимову гуму і не відправити його при тому в ремонт.