Українські банки продовжують працювати за умов вимкнення світла по всій країні на декілька годин щодня. Забезпечені усі безготівкові розрахунки, в опорних відділеннях встановлюються електрогенератори.
Про це РБК-Україна повідомили в прес-службах банків.
Під час планових чи аварійних відключень електроенергії, але при наявності доступу до інтернету, у ПриватБанку рекомендують працівникам продовжувати обслуговування клієнтів.
"У разі масового відключення електроенергії для отримання послуги клієнти можуть звернутись до найближчого чергового відділення, що буде працювати у окремому режимі", - зазначили в прес-службі.
Дізнатись адресу чергового відділення можна на інтерактивній мапі, на якій зазначені і банкомати, що працюють.
У банку нагадали, що більшість операцій доступні при наявності стабільного інтернет-з'єднання через веб-версію Приват24 або через мобільні застосунки.
"Головне, що завдяки завершеному ще у квітні перенесенню цифрових потужностей до хмари, цілодобово, в режимі 24/7, банк забезпечує безперебійну роботу онлайн банкінгу та додатку Приват24, Приват24 для бізнесу, сайту, процесингу, всіх своїх комплексів", - додали в прес-службі.
Крім того, в офісах та в приміщеннях, у яких працюють служби клієнтської підтримки банку (контакт-центри) задіяні резервні джерела електроживлення та доступу до інтернет.
Банком визначено розширений орієнтовний перелік чергових відділень, що продовжать працювати під час кризових ситуацій, повідомили в прес-службі.
Зараз проводиться технічна оцінка забезпечення відділень необхідним обладнанням та визначена пріоритетність у їх забезпеченні технікою, дизель-генераторами та паливом. Також щодо чергових відділень проводиться робота з забезпечення їх терміналами Starlink. Перелік чергових відділень буде доступний на сайті Ощадбанку та в Контакт-центрі.
За даними прес-служби, у центрах обробки даних Ощадбанку використовуються джерела безперебійного живлення, а також функціонують дизельні електростанції. Банк проводить резервування даних критичних інформаційних систем у хмарні сховища, що дасть можливість відновити їх за необхідності.
"Інфраструктуру контакт-центру Ощадбанк формують 6 майданчиків у різних регіонах України, що нівелює ризик повного відключення його від живлення. Всі майданчики контакт-центру забезпечено резервним безперебійним живленням від акумуляторів та дизель-генераторів", - йдеться в повідомленні.
Крім того, Ощадбанк вже розробив план заходів щодо забезпечення підтримки безготівкових розрахунків та готівкового обігу у разі настання обставин, що призведуть до переходу банківської системи до режиму роботи в умовах неможливості відновлення стабільного електроживлення протягом трьох діб і більше, повідомили в прес-службі.
У прес-службі банку заявили, що "відсутність світла практично не впливає на роботу банку, в банку є опорні відділення в усіх областях України, які працюють в режимі повного робочого дня та забезпечують повний спектр послуг".
За даними прес-служби, великі відділення банку з найбільшою кількістю клієнтів забезпечено електрогенераторами, "додатково проводиться закупівля для відділень щодня".
Як зазначила Світлана Тюгаєва, начальник Служби трансформації банку, для підтримки безперервності роботи банк використовує резервні канали живлення.
"Усі критичні будівлі банку та опорні торгові точки мають в наявності дизель-генератори. Торгові точки можуть працювати та обслуговувати клієнтів в режими консультації, якщо виникають додаткові складнощі, або якщо перебої з постачанням електроенергії постійні", - додала вона.
Крім того, банк впровадив плани безперервності для підтримки доступності життєво важливих та критичних процесів та сервісів банку для клієнтів, в тому числі інтернет-банкінгу та мобільного застосунку.
По всій Україні, в кожному обласному центрі є близько 40 відділень банку, в яких незалежно від наявності світла надають весь перелік банківських послуг, у тому числі фінансові операції в касі. Їхній перелік доступний на сайті банку.
Як зазначили в прес-службі банку, частина відділень на час відсутності електроенергії продовжує працювати у режимі консультацій. Знайти їхній перелік можна також на сайті банку. "Звісно, це не поширюється на час повітряних тривог - тоді всі відділення банку припиняють роботу", - йдеться в повідомленні
У прес-службі повідомили, що банк готувався до такого можливого розвитку подій. "Ще в перші дні війни ми вирішили прискорити перехід у "хмару" і зробили це у рекордні три місяці, до війни планували впоратися за рік. Тепер, у тому числі, усі операції клієнтів відбуваються у "хмарі", без впливу на них блекаутів", - зазначили в прес-службі та додали, що інтернет-банкінг працює без збоїв.
Як зазначили в прес-службі, критичні системи банку функціонують безперебійно, відсутність світла не позначається на їх роботі. Також безперебійно підтримується діяльність Інформаційного центру та чат-боти.
"Однак планові та аварійні відключення електроенергії звісно впливають на роботу частини відділень банку. На жаль, відсутність електроенергії унеможливлює обслуговування клієнтів", - йдеться в повідомленні.
Частина відділень банку забезпечена електрогенераторами, що дозволяє продовжувати роботу при вимкненні центрального електропостачання. Також банк зараз активно займається питанням забезпечення ще частини відділень альтернативними джерелами живлення, додали в прес-службі.
Як зазначила директор з ризиків - головний ризик-менеджер банку "Південний" Вікторія Скоч відключення електроенергії є однією з основних загроз та безумовно впливає на безперервну діяльність банку. Водночас банківський сектор швидко реагує на можливі ризики, банківські відділення забезпечені додатковими джерелами живлення, тому на даний момент банк може обслуговувати клієнтів як у відділеннях, так і через мобільний застосунок.
"Але подальше знищення енергетичної інфраструктури може мати наслідки. Сьогодні це основна загроза і банк опрацьовує сценарії реагування. Наразі зміни у графіку роботи не значні, банк працює у режимі з використанням додаткових джерел живлення", - повідомила вона
Головний ризик-менеджер банку відзначила, що резервні джерела живлення на теперішній час є так званим "must have". На випадок тривалого відключення електроенергії банк забезпечений альтернативними джерелами живлення. "Якщо ситуація того вимагатиме, не виключені можливі подальші зміни в роботі", - додала вона.
За ї даними, наразі 47 відділень банку "Південний" з 49 працюючих обладнані генераторами і можуть працювати у разі відключень світла. Крім того, банк визначив 24 чергових відділення, які забезпечені згідно з усіма вимогами НБУ.
Як повідомила Тетяна Шевчук, директор департаменту загальних послуг банку, Credit Agricole передбачена схема заходів на випадок загострення ситуації.
"Ми проводимо стрес-тестування, маємо чіткий план взаємодії та відповідальних осіб у всіх напрямах, що дає нам змогу швидко реагувати на відключення, в короткі терміни відновлювати працездатність систем та бути готовими до непередбачуваних ситуацій. Тривалий час у банку відпрацьовуються дії персоналу у випадку настання критичних ситуацій (ВСР, business continuity plan). Працівники банку моделюють та тренуються виконувати дії, направлені на мінімізацію спливу негативних чинників, службові обв’язки у критичній ситуації тощо. Все це мінімізує наслідки впливу як на функціонування банку в цілому, так і на клієнтів банку", - повідомила вона.
За її словами, у випадку відключення електроенергії. Банк може забезпечити роботу критичних систем, в т.ч. і онлайн-банкінгу.
Зокрема, Credit Agricole створив 3-й центр обробки даних у хмарі з повним резервним копіюванням своїх даних. Це забезпечить постійний доступ до фінансових послуг у разі серйозних наслідків війни. Це стало можливим після того, як НБУ дозволив банкам зберігати та обробляти дані "в хмарах" (рішення від 8 березня 2022 року).
Шевчук повідомила, що стратегічно важлива інфраструктура банку має резервні джерела електроживлення, а саме: головний офіс, центр обробки даних, контакт-центр та деякі відділення банку. "В планах збільшити кількість відділень, які будуть забезпечені генераторами та матимуть змогу надавати всі необхідні послуги під час відключень електропостачання. Ми враховуємо потреби в потужності та можливість встановлення з дотриманням необхідних норм", - додала вона.
Як зазначив Олександр Куркін, директор департаменту мережі продажу банку, відділення працюють у звичному режимі, проте за відсутності електроенергії у відділенні Креді Агріколь, менеджери працюють виключно в режимі консультацій та не проводять платіжних та жодних інших операцій. "Для щоденного банкінгу ми радимо клієнтам користуватися мобільним додатком СА+ та інтернет-банком. Вони працюють 24/7", - сказав він.
Як зазначили в прес-службі банку, "як і для всіх українців, так і для Укрексімбанку рашисти створюють незручності обстрілами критичної інфраструктури, але операційна система банку в цілому не постраждала". Коли відсутнє електроживлення, Укрексімбанк безперебійно обслуговує клієнтів очно через 23 чергові підрозділи, які повністю обладнані резервними джерелами живлення, електронні банківські послуги в режимі 24/7 продовжує, як і раніше, надавати дистанційно.
"Платіжні картки обслуговуються, безготівкові розрахунки функціонують у штатному режимі, банкомати працюють", - йдеться в повідомленні.
У прес-службі зазначили що Укрексімбанк задовго до повномасштабного вторгнення, як об’єкт критичної інфраструктури країни, мав затверджений і відтестований Business Continuity Plan. Укрексімбанк завчасно зробив комплекс кроків у сфері логістики та інфраструктури, які в тому числі враховували перебої з електропостачанням. Це, зокрема, облаштування резервних центрів розташування критичного персоналу, матеріальне забезпечення відокремлених підрозділів банку для їх автономності, забезпечення логістики та функціонування транспорту.
"У банку створено систему гарантованого електропостачання, до складу якої входять 2 незалежних введення з міської електромережі, джерела безперебійного живлення та дизель-генератори, система автоматичного переключення на резервне електроживлення. Забезпечується цілодобове чергування електротехнічного персоналу та постійний моніторинг електроспоживання з метою економії енергоресурсів", - повідомили в прес-службі.
Крім того, для роботи транспорту та генераторів створено резерв паливно-мастильних матеріалів, місця зберігання яких розосереджено. Банк використовує декілька провайдерів телекомунікаційних послуг, які застосовують різні маршрути побудови каналів зв’язку. Для безперервної роботи працівників під час повітряної тривоги та можливості безпечного обслуговування клієнтів організовано робочі місця в укриттях.
Наразі 32 підрозділи банку по всій Україні обладнані генераторами та можуть працювати автономно у разі відключення електроенергії. Мережа Укрексімбанку налічує 51 філій та відділень. 44 з них працюють штатно, решта здійснюють дистанційне обслуговування клієнтів. Дизель-генераторами облаштовані всі філії банку та доукомплектовується частина відділень, в яких на момент повномасштабного вторгнення вони були відсутні.
У банку повідомили, що цифрове ядро внутрішньої інфраструктури банку було перенесено до хмарних сервісів, а для додаткової надійності були розгорнуті резервні технологічні майданчики. "Тому системи дистанційного банкінгу та мобільні застосунки, а також інші електронні сервіси працюють безперебійно. Для забезпечення безперебійної роботи контакт-центру використовуються незалежні технічні рішення щодо телефонії, а підрозділи контакт-центру та його співробітники розподілені між різними регіонами України", - додали в прес-службі.
ТАСКОМБАНК визначив 26 чергових відділень, які працюватимуть у випадку тривалої відсутності централізованого енергопостачання.
"Банк надає клієнтам необхідні послуги також через дистанційні канали: фізичним особам через мобільний застосунок TAS2U, підприємцям через сервіс ТАС24 Бізнес і корпоративним клієнтам через Клієнт-Банк", - повідомили в прес-службі банку.
У банку зазначили, що питання раптового відключення електроенергії є однією з складових BCP-плану банку, який оновлюється, аби забезпечувати безперервну діяльність навіть в умовах надзвичайної ситуації. На початку липня ТАСКОМБАНК закінчив впровадження у робочий процес хмарних сервісів. Ця технологія дає незалежність від будь-яких проблем "на землі" - не лише можливої відсутності електроенергії, а й навіть фізичного доступу фахівців до обладнання.
Як нагадали ТАСКОМБАНКУ, НБУ в березні своєю постановою №42 дозволив банкам впродовж війни та два роки після неї надавати послуги за допомогою обладнання на території країн ЄС, Великої Британії, США та Канади.
Крім того, у банку була перебудована архітектура каналів зв’язку для доступу працівників банку до систем без прив’язки до їхнього місцезнаходження. Мережа ТАСКОМБАНКУ отримує незалежний зарезервований вихід до "хмари", що дозволяє підтримувати його роботу.
"Другий важливий момент - дії, які мають вчинити фінансові установи задля забезпечення безперервної роботи, врегульовані нормативами Національного банку України, зокрема, постановою №265, і банки заздалегідь мінімізують такі ризики відповідно до цих документів", - зазначили в прес-службі.
Задля того, аби у разі відключення електроживлення банк міг забезпечити роботу ключових систем (автоматизації, центру сертифікації ключів, телекомунікаційних тощо), він повинен мати відповідні засоби безперебійного і резервного живлення. "ТАСКОМБАНК забезпечений незалежними вводами електроживлення, а також резервним джерелом. Воно у разі необхідності вмикається автоматично", - додали в банку, зазначивши, що можливе тривале відключення електроенергії не позначиться на користуванні банківськими сервісами.
"Попри нові атаки ворога всі ключові служби та електронні системи ТАСКОМБАНКУ продовжують працювати в штатному режимі. Вжито необхідних заходів для забезпечення роботи мережі відділень, банкоматної та термінальної систем по всій території України - з урахуванням поточної ситуації. Всіх клієнтів обслуговують у відділеннях відповідно до встановлених графіків роботи, каси та банкомати забезпечені готівковими коштами в достатньому обсязі", - повідомили в прес-службі.
Як зазначили в прес-службі банку "регулярне відключення світла, звичайно, впливає на роботу Альфа-Банк Україна (незабаром Sense Bank) та змушує корегувати роботу банківських відділень".
У банку розробили план реагування на аварійні та планові відключення електропостачання. Банк забезпечив регіони резервними джерелами живлення - дизельними та бензиновими генераторами та продовжує їх закуповувати.
У прес-службі повідомили що згідно з вимогами НБУ у кожному місті присутності банку визначено перелік критично важливих відділень (мінімум 1 відділення у місті), які обладнано альтернативними джерелами енергії, резервними каналами зв’язку та працюють автономно. Наразі "Альфа-Банк Україна" визначив 73 критичних відділень (з них 51 опорних відділень та 22 мінівідділень банку у мережі партнера "Епіцентр").
Крім того, банк перевів максимальну кількість операції в онлайн, що дозволяє мінімізувати відвідування відділень банку. Наприклад, у цифровому банку Sense SupperApp можна відкрити/закрити картковий рахунок, оформити кредит, згенерувати довідки – декларації та довідки про закриття карткового рахунку.
Також з початку війни з’явилися зміна фінансового номера і можливість реєстрації за іноземним номером, повторна ідентифікація, щоб відкрити рахунок ФОП, пошук комунальних платежів за адресою та інші функції.
Раніше голова НБУ Андрій Пишний повідомив, що плани забезпечення безперебійної діяльності банківської системи враховують різні події і різний сценарій розвитку цих подій. Системні банки продовжать роботу там, де необхідно.
Термінові та важливі повідомлення про війну Росії проти України читайте на каналі РБК-Україна в Telegram.