Україна має продовжити свої реформи щодо недискримінаційного доступу до ГТС, - Еттінгер
Україна має продовжити свої реформи згідно з зобов'язаннями, які вона взяла при вступі до Енергетичного співтовариства, зокрема про недискримінаційний доступ до її газотранспортної системи. Про це у статті для видання "Дзеркало тижня. Україна" написав єврокомісар з питань енергетики Гюнтер Еттінгер.
"Країни - учасниці Енергетичного співтовариства поступово інтегруються в енергетичний ринок Європейського союзу. Вони будують економічно життєздатні, конкурентоспроможні, прозорі і збалансовані енергетичні ринки, які можуть залучити необхідні інвестиції. ЄС переконаний, що членство України в Енергетичному співтоваристві більшою мірою відповідає її власним інтересам", - пише Еттінгер.
За його словами, для цього існують чотири головні причини. По-перше, структурні реформи, що забезпечують економічну та фінансову життєздатність українського енергетичного сектора, дозволять Україні залучити необхідні для неї інвестиції в енергетичну галузь і розвивати свої потужні внутрішні енергоресурси.
"Завдяки реформам енергетичної галузі в Україну вже прийшли кілька іноземних енергетичних інвесторів - не тільки в сферу розвідки та видобутку газу, але і в проекти газопостачань і розвитку поновлюваних джерел енергії. Підписання 24 січня 2013 р. угоди про розподіл продукції з компанією Shell є позитивним прикладом", - вважає єврокомісар.
Він відзначає, що тепер важливо, щоб Україна забезпечила умови, за яких ці інвестори змогли б працювати так, як і було заплановано. З урахуванням цієї перспективи Україна має продовжити свої реформи згідно з зобов'язаннями, які вона взяла при вступі до Енергетичного співтовариства, зокрема про недискримінаційний доступ до її газотранспортної системи.
По-друге, на думку Еттінгера, реформи газового сектора відповідно до правил Енергетичного співтовариства забезпечать Україні доступ до великого газового ринку ЄС, а значить, і можливість експортувати в ЄС газ власного виробництва. Євросоюз прагне вирішити питання майбутніх газових потоків, які будуть надходити в ЄС, в рамках збалансованого тристороннього діалогу між ЄС, Україною та Росією. Також Євросоюз бажає долучитися до тристоронніх консультацій щодо транзиту газу.
"Європейська комісія готова активно підтримувати реформування газового сектору України та у співпраці з міжнародними фінансовими інститутами - Європейським інвестиційним банком, Європейським банком реконструкції та розвитку і Світовим банком - надавати підтримку модернізації українській газотранспортній інфраструктурі. Мета цієї модернізації полягає в тому, щоб Україна залишалася ключовою частиною всеєвропейської енергетичної системи", - пише єврокомісар.
По-третє, як зазначає Еттінгер, членство в Енергетичному співтоваристві передбачає спільне з ЄС проведення диверсифікації поставок, збільшення енергетичної незалежності України та гарантування безпеки поставок в коротко- та довгостроковій перспективі. Київ уже вдало використовує цю можливість. З листопада 2012 р. Україна отримує газ з Німеччини та Польщі (через реверсні потоки) за набагато нижчими цінами, ніж ті, за якими вона купує газ у Росії. Також Україна розробляє два додаткових шляхи реверсних поставок природного газу з Європи, а саме - зі Словаччини та Угорщини.
"Створення перехрестя газових шляхів в Україні буде сприяти подальшому зміцненню безпеки поставок і залученню інвестицій у внутрішнє виробництво. В майбутньому Україна має отримати доступ не тільки до надмірного російському газу, присутнього в Західній Європі, але і до газу, наявного на міжнародних ринках. ЄС прагне вивчити можливість створення "газових коридорів" з метою забезпечення більш тривалих варіантів диверсифікації газопостачання. Наприклад, можна використовувати діючі трубопроводи в Західній Україні, які ведуть до Румунії, Угорщини, Словаччини та Польщі", - пише єврокомісар.
За його словами, щоб ці проекти запрацювали, всі країни, що приймають у них участь, мають співпрацювати. Вони також повинні переконатися, що їх операційний контроль за газовими потоками здійснюється у відповідності з правовими зобов'язаннями, взятими в рамках угоди про Енергетичне співтовариство, і/або в рамках правил внутрішнього ринку Європейського союзу. Українська газотранспортна мережа і потенціал її підземних сховищ (вони здатні зберігати 31 млрд кубометрів газу; всі газосховища Євросоюзу мають загальну місткість в 95 млрд) можуть і надалі залучати інвестиції та мати більшу цінність, якщо газ зможе поставлятися в Україну з ЄС - для споживання або зберігання.
"По-четверте, поступова інтеграція в енергетичний ринок ЄС допоможе поліпшити конкурентоспроможність і збалансованість українського енергетичного ринку. Вона буде сприяти встановленню в Україні довгострокових конкурентоспроможних і доступних цін на енергоресурси. Вона також забезпечить стимули для покращення енергоефективності та зміцнить енергетичну безпеку України завдяки диверсифікації джерел поставок енергоресурсів", - вважає Еттінгер.
Підсумовуючи, він відзначає, що послідовна прихильність реформам згідно з договором про Енергетичне співтовариство матиме позитивні наслідки для енергетичної безпеки та незалежності України.
Читайте також: ЄС готовий дослідити разом з Україною її невикористаний потенціл у сфері зберігання газу, - єврокомісар