Ціна оливкового масла преміум-класу на оптових ринках впала до мінімальної позначки з 2002 р. - 2,9 тис. дол./т
Вартість оливкової олії досягла мінімальних показників за останні десять років. Падіння цін викликане зниженням споживання масла в південних країнах Європи, які є найбільш проблемними економіками зони євро.
Головні виробники "рідкого золота" Італія, Іспанія і Греція, які забезпечують 70% його світового виробництва, змушені миритися з рекордно низькими цінами на продукт. За даними МВФ, ціна оливкового масла преміум-класу на оптових ринках впала до 2,9 тис. дол. за 1 т - мінімальної позначки з 2002 року (пікова ціна 6 тис. дол. була зафіксована в 2005 році).
Основна причина того, що відбувається - падіння попиту на оливкову олію в південних країнах ЄС. Жителі проблемних економік все тугіше затягують пояси, віддаючи перевагу не високоякісному маслу premium extra-virgin за 3,25 євро за літр, а, наприклад, соняшниковій за 1,25 євро. "Внутрішнє споживання оливкового масла у великих середземноморських країнах-виробниках знизилося в цьому сезоні через економічну кризу", - пише The Financial Times з посиланням на консалтингове агентство Oil World. За прогнозами Міжнародної ради з оливковій олії, попит на продукт в Італії та Греції скотиться до рівня 1995 року, тоді як в Іспанії - до рівня 2002 року (ці три країни забезпечують 60% споживання масла). За даними брокерської компанії ICAP, греки стали відмовлятися від преміальних сортів оливкової олії на користь звичайних, у той час як іспанці стали більше їсти вершкового масла.
Зниження споживання співпало з відмінним урожаєм оливок в Іспанії, яка є найбільшим виробником оливкового масла (частка 45%). За прогнозами Europa Press, виробництво масла в країні зросте на 14%, до 1,59 млн т, в порівнянні з минулим роком. В результаті на ринку вже зараз спостерігається надлишок пропозицій. Щоб знизити ціновий тиск, ЄС субсидує компанії, з тим щоб ті довше тримали товар на складах. Однак субсидії, навіть якщо вони, як у випадку з Іспанією, забезпечують до 40% доходу виробників, не можуть служити панацеєю. В охоплених кризою економіках місцеві фермери не можуть отримати банківський кредит. В результаті, щоб заплатити робітникам і модернізувати виробництво, вони змушені продавати запаси врожаю за невигідним для себе цінами.
Як не дивно, ситуацію на ринку можуть дещо виправити несприятливі погодні умови. За прогнозами іспанської сільськогосподарської асоціації ASAJA, наступний урожай оливок в країні може виявитися в два рази меншим нинішнього через рекордно суху за останні 70 років зими. Таким чином, вартість оливкового масла вже в наступному році може піти вгору.