ua en ru

NASDAQ заплатить за збої системи при IPO компанії Facebook

Як мінімум один брокер отримає компенсацію через технічні неполадки під час початку торгів акціями Facebook на біржі NASDAQ, повідомляє Reuters.

Представники біржі вже зв'язалися з брокером, чиї клієнти постраждали через збій. Очікується, що в найближчий час представники NASDAQ виступлять із відповідною заявою.

Неполадки, які завдали збитки інвесторам, мали місце 18 травня, коли через ажіотажний попит на акції Facebook в системі NASDAQ виник збій, який затримав початок торгів на півгодини. Через це заявки інвесторів оброблялися із запізненням. Нанесений їм сумарний збиток перевищує 100 млн дол.

Тим часом акції Facebook, напередодні вдень продавалися в Нью-Йорку по 26,12 дол., а до кінця торгів 5 червня 2012 р. впали на 3,8%. Тепер вони коштують 25,87 дол., у той час як їх початкова ціна становила 38 дол.

Нагадаємо, в ході IPO Facebook розмістила на біржі NASDAQ 421,2 млн акцій (180 млн запропонувала сама компанія і 241 млн 233 тис. 615 паперів - її акціонери). Ціна розміщення Facebook склала 38 дол./акція, і на дебютних торгах компанії на біржі NASDAQ 18 травня ц.р. котирування Facebook підвищилися в порівнянні з ціною IPO лише на 23 цента (до 38,23 дол.). В ході IPO Facebook вдалося залучити понад 16 млрд дол. Вся соціальна мережа при первинному розміщенні акцій оцінювалася в 104 млрд долл. Проте вже на другий день торгів акції Facebook впали нижче ціни розміщення.

Зазначимо, згідно з опитуванням учасників ринку, розміщення найбільшої в світі соціальної мережі Facebook виявилося одним з найбільш значущих провалів на ринку IPO за всю його історію. Звинувачення у провалі IPO сиплються буквально на всіх: оператора біржової торгівлі Nasdaq звинувачують в халатності, що призвела до системних збоїв, андеррайтерів звинувачують в інсайда слабких прогнозів виручки соцмережі, саму Facebook - в приховуванні факторів ризику для свого бізнесу. Навіть державні регулятори ринку виявилася залучені в скандал, через те що не можуть контролювати роботу банків і бірж.

Аналітики запевняють, що немає різниці, наскільки великою може виглядати та чи інша компанія. Визначальним фактором є те, що ціна покупки повинна бути сумірною поверненню на вкладені інвестиції. В цьому плані IPO Facebook було невигідним для інвесторів - при ціні розміщення у 38 за папір акції були в 88 разів переоцінені в порівнянні з прибутком за останні 12 місяців. Це означає, що компанії потрібно зростання прибутку в 6 раз тільки для того, щоб підтримувати ціну на нормальному рівні в 14-15 разів від розміру прибутку.

Акції компаній, як правило, оцінюються на підставі математичних обчислень і моделей, що враховують прибутковість в якості знаменника. Це означає, що якщо рівень прибутковості сьогодні знаходиться на низькому рівні, то оцінка бізнесу підвищується, а отже, ризик підвищується. Досвід Facebook став прикладом того, що пошук виключно дохідних вкладень може призвести до надмірного ризику.

Вихід Facebook на біржу супроводжувався скандалами. Спочатку торги акціями соціальної мережі на Nasdaq через технічні неполадки почалися на півгодини пізніше, ніж планувалося. Потім з'явилася інформація, що ряд банків, що брали участь в IPO Facebook, незадовго до первинного розміщення акцій отримав інформацію про зниження прогнозу річної виручки соціальної мережі, однак повідомив ці дані лише обраним клієнтам.

Потім виявилося, що банки - співорганізатори IPO Facebook (Goldman Sachs і JP Morgan) паралельно з виведенням компанії на біржу давали її акції позику шортселлерам, що сприяло падінню котируваньFacebook. Вони грали не тільки проти клієнтів, але і проти провідного андеррайтера IPO Morgan Stanley, який у перший день торгів утримував акції Facebook від падіння.

Власне розслідування обставин виходу соціальної мережі на біржу проводять банківський комітет і комітет з фінансових послуг Сенату США.

Проти Facebook в США вже подано кілька судових позовів від інвесторів з вимогою компенсації збитку.

Facebook - одна з найпопулярніших соціальних мереж в світі, в ній зареєстровано більше 900 млн людей. Штаб-квартира компанії розташована в Менло-Парку (Каліфорнія). Кількість активних користувачів Facebook, які хоча б раз на місяць заходять в свій аккаунт, становить не менше 845 млн осіб. Очікується, що в 2012 р. кількість активних користувачів Facebook досягне більше 1 млрд.