Китайські будівельні компанії підкорюють ринок ЄС через демпінг
Концерни з Китаю готові будувати в Європі футбольні стадіони, АЕС та швидкісні автобани за демпінговими цінами. Європейські компанії б'ють тривогу і вимагають від Брюсселя регламентувати вихід китайських будівельних компаній на ринок ЄС і зустрічного відкриття для європейських фірм ринку КНР.
"Китайські будівельні концерни заходять в Європейський будівельний бізнес як ніби через чорний хід, - заявив Handelsblatt голова Союзу німецької будіндустрії Міхаель Кніппер. - Так, у ході одного з тендерів у Польщі вони запропонували ціну на 30% нижче вартості проекту самого скромного учасника".
Наступ китайців на будівельну галузь Європи особливо хворобливо сприймається в Німеччині, так як безпосередньо зачіпає безліч середніх підприємств, домінуючих на цьому ринку.
Китайці лише нещодавно вийшли в лідери світового будівельного бізнесу. Якщо раніше провідні позиції тут займали французькі Vinci і Bouygues, то за підсумками 2011 року всі три перших місця зайняли концерни з КНР на чолі з China State Construction Engineering, а Vinci опинився лише на четвертому місці.
Щоправда, саме в Європі обсяг китайського будівельного бізнесу поки невеликий - менше 3% в 2010 році від всіх іноземних замовлень, свідчать дані галузевої служби ENR. Проте він зростає. Так, China Road and Bridge Company будує в Белграді міст через Дунай і збирається брати участь у тендері на прокладку трьох ділянок швидкісного автобану в Сербії.
Великі європейські компанії, щоправда, налаштовані оптимістично. "Можливо, ми програли їм битву за африканський ринок, але утвердитися в Європі у них все ж не виходить", - заявив Handelsblatt голова австрійського будівельного концерну Strabag Ханс-Петер Хазельштайнер. Він привів у приклад невдалу, незважаючи на демпінгову пропозицію, спробу консорціуму китайських фірм отримати підряд на будівництво автобану напередодні чемпіонату Європи з футболу.
"Коли мова йде про складні в інженерному щодо об'єктах, то китайські компанії поки ще не досягли європейського рівня якості", - вважає Міхаель Кніппер. Але вони сповнені рішучості довести, що їм під силу навіть найскладніші проекти. Наприклад, зараз китайці беруть участь у тендері на будівництво п'яти АЕС у Великобританії. Експерт застерігає від недооцінки потенціалу китайських концернів. "Вони не тільки можуть запропонувати виконати роботу за значно нижчими цінами, але і забезпечити залучення держкредиту на вигідних умовах", - відзначив глава Союзу німецької індустрії.
З урахуванням таких конкурентних переваг китайців Міхаель Кніппер вимагає від Брюсселя чіткої регламентації умов роботи концернів з Піднебесної на території ЄС: "Неможливо миритися з ситуацією, коли, скажімо, китайська фірма відкриває представництво в Румунії, а послуги свої пропонує у Німеччині за прийнятими у Румунії тарифами, які нижче законодавчо затвердженого у ФРН розміру мінімальної зарплати". У Румунії погодинна оплата праці в будівельній галузі становить 3,35 євро, а в Німеччині - 23,40 євро.
Крім того, європейські компанії вимагають, щоб Китай відкрив для них свій ринок, де зараз існує дуже багато різних бюрократичних заслонів. За даними Союзу німецької будіндустрії, частка європейських компаній на будівельному ринку Піднебесної знизилася зараз до 1%.