Рада ухвалила закон про ринок газу
Народні депутати підтримали у другому читанні та в цілому законопроект № 2250 "Про ринок природного газу". За відповідне рішення проголосували 290 нардепів при 226 мінімально необхідних.
Під час розгляду нардепи відхили поправку позафракційного народного депутата, члена партії "Свобода" Юрія Левченко, згідно з якою забороняється приватизація української ГТС приватним інвестором.
Разом з тим нардепі підтримали поправку № 213 народного депутат депутата з фракції "Народний фронт " Олександра Ксенжука, згідно з якою газорозподільні системи, власником яких є держава, не можуть знаходитись у користуванні оператора газорозподільної системи на праві господарського відання, крім випадків належності такого оператора до суб'єктів господарювання державного сектора економіки.
Закон "Про ринок природного газу" закріплює усталені в Євросоюзі, економічно обґрунтовані підходи до організації роботи газового ринку.
1. Відокремлення функцій оператора від функцій видобувників та постачальників. Так, закон запроваджує прийняті у ЄС механізми для недопущення антиконкурентного впливу видобувників та постачальників газу на роботу операторів ГТС, газосховищ, газорозподільних систем, а також потенційного оператора установки LNG. Закон не передбачає приватизації оператора газотранспортної системи, що знаходиться у державній власності.
2. Чітке окреслення функцій держави та незалежність регулятора. Зокрема закон передбачає, з одного боку, державне регулювання монопольних ринків (транспортування, розподілу, зберігання, послуг установки LNG), з другого - розвиток вільної добросовісної конкуренції на товарному ринку природного газу. Закон також закріплює мінімальне втручання держави у роботу оптового ринку природного газу. Так, діяльність оптового продавця не підлягатиме ліцензуванню. При цьому, втручання уряду має бути обумовлене лише загальносуспільним інтересом. Наприклад, інтересом забезпечення безперебійного надходження природного газу для споживачів України, диверсифікації джерел такого надходження і т. ін. , та здійснене у недискримінаційний та прозорий спосіб.
3. Вільне ціноутворення. Відповідно до закону, на оптовому и роздрібному ринках природного газу діятиме принцип вільного ціноутворення (окрім випадків, коли КМУ скористався правом покласти спеціальні обов'язки на суб'єктів ринку природного газу) і свобода вибору джерел надходження природного газу. Закон створює передумови для нової моделі ринку природного газу, побудованої на принципах вільної добросовісної конкуренції та орієнтованої на забезпечення високого рівня захисту прав та інтересів споживачів. Перелічені вище механізми мають сприяти підвищенню конкуренції завдяки входу нових гравців на ринок, що, в свою чергу, є рушієм для зниження цін на енергоресурси.
Згідно з фінальною версією законопроекту, закон визначає, що оператор газотранспортної системи - це суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із транспортування природного газу газотранспортною системою на користь третіх осіб (замовників).
Приєднання об'єкта замовника до газотранспортної або газорозподільної системи здійснюється в такому порядку:
- отримання дозволу оператора газотранспортної або газорозподільної системи на приєднання;
- отримання замовником або проектувальником вихідних даних;
- розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених законодавством, її експертизи;
- затвердження проектної документації;
- виконання підготовчих та будівельних робіт;
- підключення об'єкта до газотранспортної або газорозподільної системи;
- прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта;
- реєстрація права власності на об'єкт будівництва.
Також, згідно з законом, проектування та будівництво об'єктів газотранспортної або газорозподільної системи здійснюється відповідно до законодавства у сфері містобудівної діяльності, а також технічних умов приєднання, передбачених кодексом газотранспортної системи або кодексом газорозподільних систем.
"Замовник має право на власний розсуд обирати виконавця проектних та будівельних робіт з приєднання серед суб'єктів господарювання, які мають право на здійснення відповідного виду діяльності згідно з вимогами законодавства. При цьому витрати замовника, пов'язані з виконанням проектних та будівельних робіт, не включаються до складу плати за приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи.
Плата за приєднання до газотранспортної або газорозподільної системи визначається згідно з договором між замовником і оператором газотранспортної або газорозподільної системи на підставі методології, затвердженої Регулятором.
"Оператор газотранспортної або газорозподільної системи має право відмовити у наданні дозволу на приєднання виключно у разі відсутності чи недостатності вільної потужності газотранспортної або газорозподільної системи. За ініціативи замовника може бути проведена незалежна експертиза вихідних даних на відповідність діючим стандартам, нормам та правилам ", - йдеться у законі.
Після підписання Президентом України закон набуває чинності з дня опублікування, але починає застосовуватися з 1 жовтня 2015 р. (окрім деяких положень, які починають діяти пізніше). З цього ж дня припиняється дія закону України "Про засади функціонування ринку природного газу".
Нагадаємо, Верховна Рада ухвалила цей законопроект у першому читанні 05 березня 2015 р.
Зазначимо, прем'єр-міністр Арсеній Яценюк закликав Раду ухвалити законопроект "Про ринок природного газу".