ua en ru

В Україні опубліковані закони про утилізацію знятих з експлуатації авто

Закон 421-VII від 4 липня 2013 р. "Про утилізацію транспортних засобів" та закон 422-VII від 4 липня 2013 р. "Про внесення змін у Податковий кодекс України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів і удосконалення деяких податкових норм" опубліковано у виданні "Голос України" сьогодні, 7 серпня 2013 р.

Закон 421-VII від 4 липня 2013 р. "Про утилізацію транспортних засобів" та закон 422-VII від 4 липня 2013 р. "Про внесення змін у Податковий кодекс України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів і удосконалення деяких податкових норм" опубліковано у виданні "Голос України" сьогодні, 7 серпня 2013 р.

Таким чином, закон "Про утилізацію транспортних засобів" набирає чинності завтра, 8 серпня 2013 р., а "Про внесення змін..." - з 1 вересня 2013 р.

Законами передбачено, що платниками податку за утилізацію знятих з експлуатації ТЗ є особи, які здійснюють ввезення на митну територію України транспортні засоби та кузови у митному режимі імпорту і виробництво (виготовлення) транспортних засобів на митній території України; придбавають транспортні засоби в осіб, які не є платниками цього податку.

Згідно із законом 422-VII, базова ставка збору для легкових автомобілів складе 5,5 тис. грн, а для вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки - 38 тис. грн. Підсумкова сума утилізаційного збору залежатиме від спеціального коефіцієнта. Для нових легкових автомобілів значення коефіцієнта становить 86-550% від базової ставки (4,73-30,2 тис. грн) залежно від об'єму двигуна, а для машин старше трьох років - 530-3501% (29,1-192,5 тис. грн). Для нових вантажних автомобілів, автобусів та спецтехніки коефіцієнт складе 50-290% (19-110,2 тис. грн), а для старих - 88-1180% (33,4-448,4 тис. грн).

Виходячи з тексту документа, вітчизняні виробники автомобілів, що мають повний цикл виробництва, зможуть проводити утилізацію самостійно. Збір, сплачений ними, буде направлятися на спеціальний банківський рахунок, з якого можна буде фінансувати організацію утилізаційних потужностей. Таких підприємств в Україні зараз лише два: "Укравто" і "Богдан".

Також, закон передбачає створення при Міністерстві екології та природних ресурсів фонду охорони навколишнього природного середовища, куди буде зараховуватися 70% надходжень від податку. Плануються надходження до бюджету на рівні 2 - 2,5 млрд грн.

Нагадаємо, 4 липня 2013 р. Верховна Рада України прийняла обидва урядових проекти закону.

З введенням норм про утилізацію авто в Україні не все так гладко. В ЄС заявляли, що набуття чинності закону про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів вплине на двосторонні економічні відносини. У ЄС заявляли, що введення утилізаційного збору на автомобілі принесе більше шкоди експортерам автомобілів з ​​Євросоюзу, ніж з інших країн, оскільки ЄС становить більшу частку в українському імпорті автомобілів.

Слід зазначити, що Україна раніше приєдналася до позову СОТ проти Росії, яка ввела утилізаційний збір. Проте пізніше Україна і сама ввела подібний податок, що викликало обурення в ЄС. У Євросоюзі заявили, що утилізаційний закон у його нинішньому вигляді викличе заходи, ЄС буде скаржитися на Україну в СОТ точно так само, як він це робить щодо Росії.

Незважаючи на це, Україна збирається приєднатися до консультацій, ініційованим Європейським Союзом у рамках СОТ з питання дії утилізаційного збору на автомобілі в Росії.