(У)роки Незалежності
Помилки, яких варто було уникнути і не потрібно повторювати
Цьогоріч Україна святкує 28 річницю Незалежності. Останні п'ять років були чи не найскладнішими: війна, економічна криза, втрата територій. Все це стало результатом багаторічних помилок, як всередині країни, так і на зовнішній арені. Після Революції гідності держава почала докорінну трансформацію. Як наслідок – громадяни забажали тотального оновлення політичних еліт. Нова влада отримала безпрецедентну підтримку, тому має зробити висновки з помилок попередників, аби не повторити їхню долю і зберегти країну.

РБК-Україна згадує п'ять моментів у новітній історії, які стали важливими уроками для України.
Будапештський мезальянс
П'ять років тому вперше за сучасну історію незалежності на Україну напали іноземні війська. За цей час жертвами неоголошеної війни із Росією стали понад 13 тисяч українців. Дипломати досі не змогли досягти відчутного результату у мирних перемовинах. Міжнародна спільнота хоч і демонструє підтримку Україні, проте обмежується здебільшого економічними санкціями щодо агресора.

Без'ядерний статус мав би гарантувати Україні недоторканність та територіальну цілісність, принаймні з боку підписантів Будапештського меморандуму. В їх число входять США, Велика Британія та Росія. Натомість остання фактично знехтувала своїми зобов'язаннями, захопивши Крим та підтримавши бойовиків на Донбасі.
Підписання Будапештського меморандуму, 1994
Після розпаду Радянського Союзу на території незалежної України залишився третій за потужністю ядерний арсенал у світі. Незадовго після цього Росія вивезла до 4 тисяч тактичних боєзарядів, які могли стати вагомим аргументом у випадку конфлікту з нашою державою.

Станом на 1994 рік в Україні залишилося 176 міжконтинентальних балістичних ракет, 1240 боєголовок та 44 стратегічних бомбардувальника, на озброєнні яких було понад тисячу крилатих ракет великої дальності.

«
Євген Марчук
Голова СБУ (1991-1994), прем'єр-міністр України (1995-1996), секретар РНБО (1999-2003), міністр оборони (2003-2004)
Дехто стверджує, що сам Меморандум за своїм статусом не є міжнародним договором, та й узагалі він не був ратифікований тощо. Це все абсолютна дурниця з точки зору міжнародного права. Цей документ є повноцінним міжнародним договором і має виконуватися державами, чиї глави його підписали. Тому Росія в 2014 році пішла на грубе порушення міжнародно-правових регуляторів у сфері безпеки...

(натисніть для продовження)

»
Балістичні ракети ще з часів "холодної війни" були направлені у бік США. Керувати ними можна було лише з Росії. Україна отримала у "спадок" від СРСР ядерну зброю, однак не "ядерну валізку". Термін служби більшості боєголовок спливав у 1998 році, замінити їх було нічим. Обслуговування ядерної зброї було важким фінансовим тягарем для молодої країни, яка і так переживала економічну кризу. Водночас, 46 балістичних ракет пройшли модернізацію, частина керівництва держави виступала за їх збереження.

Проте Вашингтон і Москва послідовно вимагали від України ліквідувати ядерний арсенал. США навіть виділили на утилізацію цієї зброї 750 млн доларів, неофіційно ж погрожували санкціями та ізоляцією. Наприкінці 1994 року Україна під тиском міжнародної спільноти приєдналася до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї. Після цього був підписаний Будапештський меморандум. За два роки Україна остаточно набула статусу без'ядерної держави і продовжила різати ракетні комплекси на металобрухт.
Left
Right
Утилізація Ту-160 ВПС України
В обмін на ядерні боєголовки Росія передала паливо для атомних електростанцій, а за 11 стратегічних бомбардувальників частково списала газові борги. Очевидці тих подій переконані, що за відмову від ядерної зброї українська влада повинна була вимагати вищу ціну. Йдеться і про фінансову компенсацію, і про дієвий механізм захисту держави від агресії. Підписи під Будапештським меморандумом виявилися не вартими паперу, на якому його надрукували. Однак Україна могла би запропонувати ядерну зброю в обмін, наприклад, на членство в НАТО.

«
Валентин Бадрак
Директор Центру досліджень армії, конверсії та роззброєння
Україна знаходилася під величезним впливом і тиском як з боку західних країн, передусім Сполучених Штатів Америки, так і з боку Росії. Україна вважалася не повністю прогнозованою. Саме тому щодо України реалізовувалася стратегія не розвитку нової самостійної держави, а фактично стратегія "стриноження". Казати про те, що хтось із них був зацікавлений у тому, щоб Україна мала сталий розвиток, не доводиться.

»
Початок ери олігархів
Кілька представників великого бізнесу в Україні вкладають значні кошти у відстоювання своїх інтересів через політиків та медіа. Їх називають олігархами. Свої гроші вони повертають з лишком завдяки преференціям та дотаціям від держави. Їм належить значна частка великих підприємств та заводів. Інша ж частина досі знаходиться у руках держави, але працює на благо обмеженої групи осіб, а не на держбюджет, або не працює взагалі.

На момент відновлення незалежності близько 96% підприємств в Україні належали державі. Перехід від планової економіки до ринкової передбачав, передусім, передачу більшості з них у руки приватних власників. Тодішня влада вирішила, що кожен громадянин має отримати шматочок "народного багатства".

Приватизація малих підприємств (їдалень, магазинів, перукарень тощо) за гроші відбулася більш-менш успішно. Однак заводи, комбінати і фабрики вирішили розділити між усіма. Для цього кожен громадянин отримав іменний приватизаційний сертифікат, який потім міг обміняти на акції підприємства.

Буквально за кілька років від випуску ваучерів через інфляцію їх реальна вартість на чорному ринку впала майже в сотню разів. Верховна рада постійно оновлювала списки підприємств, що не підлягають приватизації, тож громадяни здебільшого могли отримати акції непривабливих активів.
Left
Right
Ваучери можно було обміняти на акції підприємств
Натомість легше було передати свої сертифікати інвестиційному трасту або ж просто обміняти на невеликі, проте "живі" гроші. Через складність процедури власниками акцій в результаті стали тільки близько 40% українців з тих, хто отримали ваучери. Ще майже 8 мільйонів людей або не прийшли за сертифікатами, або ніяк їх не використали.

У багатьох підприємствах трудові колективи отримали право на довгострокову оренду з наступним викупом. Там фактичними власниками стали їх керівники із так званої касти "червоних директорів". У цей час на торгівлі газом, нафтою та металом група бізнесменів заробила перші великі капітали.

Вдалі торгові операції у середині 90-х вдавалися, зазвичай, за сприяння колишньої партійної номенклатури, зв'язкам в уряді та допомоги криміналітету. На виручені кошти ділки з доброю вдачею викупали значні пакети акцій підприємств, які сконцентрували трасти, збираючи ваучери у населення.

«
Юрій Єхануров
Голова Фонду держмайна (1994-1997), перший віце-прем'єр-міністр (1999-2001) прем'єр-міністр України (2005-2006)
Приватизація в Україні реально розпочалася в 1992 році. Сам Фонд державного майна, який здійснював приватизацію, був створений 19 серпня 1991 року. Всю законодавчу базу, ідею й ідеологію приватизації впровадив перший голова Фонду Володимир Прядко. В Кабінеті міністрів цим питанням займався Володимир Лановий і його радник Олександр Пасхавер.
Олександр Пасхавер
Президент Центру економічного розвитку
У ті часи в Україні розгорнулася боротьба з комуністами і близькими до них людьми. Цей клас був досить сильний, і не було впевненості, що історія піде тим шляхом, по якому вона пішла. Україні було необхідно якомога швидше позбутися від ресурсів, які були у комуністів – державної власності. І тому в Україні був обраний шлях прискореної приватизації.
Іван Міклош
Голова Стратегічної групи радників з підтримки реформ (SAGSUR), екс-міністр фінансів Словаччини
Звичайно, що велику приватизацію у 90-х можна було провести інакше. Найкращим свідченням є одна професійна та прозора приватизація великої української компанії – Криворізького металургійного комбінату. В результаті цієї приватизації сильний міжнародний інвестор Arcelor Mittal став власником. Він досі успішно управляє та розвиває компанію.

»
Друга хвиля приватизації відбулася вже в останні роки президентства Леоніда Кучми, проте вже для "своїх". Попри видимість конкурсних торгів, ключові активи розділила між собою вже сформована група олігархів та їх партнерів. Вони ж перебирали контроль над великими підприємствами після відходу від справ "червоних директорів".

Після завершення цих процесів власники найбільших фінансово-промислових груп: Рінат Ахметов, Віктор Пінчук, Ігор Коломойський та Дмитро Фірташ – отримали величезний вплив на політичне та економічне життя України на довгі роки. Якщо у 90-х бізнесмени змагалися за прихильність влади, то після "приватизації по-українськи" кілька олігархів почали диктувати можновладцям свій порядок денний.
Left
Right
Олігархи взяли під контроль найбільші піприємства, натомість більшість українців досі не отримали дивіденди за свої ваучери
Абсолютна більшість українців, які все ж пройшли всі кола пекла під назвою "ваучерна приватизація", так і не отримали дивіденди за своїми акціями. Натомість влада роками намагається розпродати залишки привабливих активів, здебільшого обтяжених боргами.

Проте навіть ці процеси послідовно блокуються, бо заробляти на збитковому підприємстві вигідніше, аніж честно викупити його разом зі всіма ризиками. Ситуацію могли би врятувати прозорі приватизаційні конкурси із залученням міжнародних інвесторів, за наявності на те політичної волі керівництва як відповідальних органів, так і держави у цілому.
Кримське питання
На початку 2014 року Росія окупувала Крим. Тоді російські війська перекинули значне підкріплення для тих сил, що вже знаходилися на базах Чорноморського флоту РФ на півострові. Взявши під контроль стратегічні об'єкти, росіяни провели псевдо-референдум, за результатами якого включили Крим до складу Російської Федерації. Анексію не визнала жодна цивілізована країна у світі, міжнародна спільнота застосувала до Росії санкції. Однак це не завадило Кремлю перетворити Крим у потужну військову фортецю. Паралельно на півострові тривають репресії проти прихильників України, зокрема лідерів корінного населення – кримських татар.
Left
Right
Російські солдати у Криму під час анексії
Проросійські політики в Криму від моменту розпаду Радянського Союзу не полишали спроб приєднати регіон до Російської Федерації. Передачу півострова Україні після смерті Сталіна називали "п'яною помилкою" керівництва СРСР. Українська влада вирішила надати Криму статус автономної республіки із власними органами самоуправління. Однак Кремлю і цього виявилося замало.

У 1994 році президентом АРК став Юрій Мєшков, який виступав за максимальне зближення із Росією, що мало закінчитися входженням півострову до її складу. Тоді українським спецслужбам вдалося зірвати спробу державного перевороту. Проте "повзуча окупація" тільки набирала обертів. Росія десятиліттями роздавала паспорти з двуголовим орлом ледь не усім охочим кримчанам, передусім, морякам.
Спільний парад українських і російських військових у Севастополі
На початку 90-х Україна та Росія домовилися розділити навпіл Чорноморський флот. При цьому частина кремлівської верхівки вважала, що всі кораблі мають відійти Москві. Під час перемовин Києву навіть пропонували обміняти половину флоту на газові борги. Українські моряки тоді виступили різко проти.

В результаті сторони досягли "компромісу": Україна отримала 18% кораблів та військово-морські бази на своєму узбережжі. При цьому росіяни отримали право залишити свій флот та обмежений контингент у Севастополі до 2017 року. На початку свого президентства Віктор Янукович підписав сумнозвісні Харківські угоди, згідно з якими Україна отримала газову знижку, а російський флот залишався у Криму до 2042 року.

Паралельно Кремль ретельно працював над образом Севастополя як "міста російської слави". У підтримку іміджу російського Чорноморського флоту вкладали величезні кошти. Його моряки отримували значно вищі зарплати та жили у кращих умовах, порівняно із українськими. Особливо яскраво різниця була помітна під час парадів до Дня військово-морських сил Росії та України. Росіяни роками працювали для того, щоб частина українських моряків та офіцерів зрадила присязі під час анексії півострова. Інші ж були вимушені покинути свої домівки та почати нове життя на континенті, проте під жовто-блакитним прапором.
Росія окупувала історичну батьківщину кримських татар
Українська влада здебільшого потурала російським забаганкам у кримському питанні, сподіваючись на добру волю Кремля. Замість того аби повернути історичну справедливість та підтримувати справжніх союзників – кримських татар. Коли Україна здобула незалежність, вони масово поверталися на батьківщину після сталінської депортації 1944 року. Однак місцева влада здебільшого ігнорувала проблеми кримських татар та блокувала їхні спроби будувати власні школи і мечеті.

Земля їхніх предків натомість ще з радянських часів була зайнята інфраструктурою для "відпочинку трудящих" або розділена на колгоспні паї. Реального впливу на політичне життя півострову кримські татари за роки Незалежності так і не отримали. Російським танкам під час окупації вони могли протиставити хіба що багаточисельні мирні марші. Лідери кримськотатарської громади після анексії потерпають від репресій тепер вже путінського режиму.

«
Рефат Чубаров
Голова Меджлісу кримськотатарського народу
Апофеозом поступливості Києва російській спільноті Криму стало перетворення в лютому 1991 року Кримської області в автономію при абсолютному ігноруванні права корінного народу Криму на самовизначення. Власне, тоді, з наданням Криму статусу, де-факто, російської автономії і пролунав перший дзвоник, що передвіщав небезпеку відторгнення Криму. Але мало хто тоді хотів чути цей сигнал тривоги.
Геннадій Москаль
Начальник Головного управління МВС України в Автономній Республіці Крим (1997-2000), Постійний Представник Президента України в АРК (2006-2007)
До анексії Криму призвело те, що ніхто серйозно на Крим не дивився. Його розцінювали виключно як місце для відпочинку і відмивання грошей, отриманих незаконним, злочинним шляхом – скупки землі, будівництва вілл тощо. Правоохоронці проводили перевірки, але винних не знаходили і ніхто не поніс покарання за це. Хоча пізніше, окуповувавши Крим, представники Росії приїхали, провели ревізію, встановили все незаконно зведене, все це націоналізували і передали до Фонду державного майна Російської федерації.
Ленур Іслямов
Віце-президент Всесвітнього конгресу кримських татар
До анексії Криму привело те, що української національної політики в тому масштабі, в якому вона повинна була бути, в Криму не було, або було недостатньо. По-друге, національним інтересам народів, які проживають в Криму, фактично приділялося дуже мало уваги. В основному, те, що було зроблено – це надання російській мові статусу державної на території Криму, і це було загравання з "русскім міром" з боку української влади того часу.

»
Енергетична
не/залежність
Від початку військової агресії східного сусіда Україна взяла курс на незалежність від російського палива. Гіркий досвід "співпраці" у минулому довів, що Кремль за зручної нагоди використає енергетичний тиск задля вирішення політичних питань. З 2015 року Україна не купує газ у Росії, однак досі отримує від неї більше половини ядерного палива. Після втрати контролю над частиною Донбасу, де розташована більшість шахт, країна також змушена імпортувати більше вугілля – 60% поставок забезпечує РФ.

Ледь чи не у кожному конфлікті з молодою українською державою Росія "тисла" на газ чи паливо для атомних електростанцій. Так, фактично в обмін на енергоресурси, Україна позбулася ядерної зброї, більшої частини флоту та стратегічної авіації. Перші значні капітали майбутні олігархи заробили саме на бартерних операціях з паливом у 90-х. Контроль над газовими потоками зрештою дозволив їм міцно закріпитися у промисловому секторі, скуповуючи доведені до банкрутства енергозалежні підприємства.

«
Іван Плачков
Голова Всеукраїнської енергетичної асамблеї, міністр енергетики (1999, 2005-2006)
Рішенням Політбюро в Радянському Союзі Україна була визначена плацдармом трьох енергетичних експансій в Європу: нафтової, газової та електричної. Тоді в рік добували близько 30 млрд кубометрів газу і 15 млн тонн нафти (маючи потужності для переробки близько 55 млн тонн). Україна транспортувала 130 млрд кубів газу в рік, маючи сховища десь на 30 млрд. Загальна потужність електростанцій складала 55 тис. МВт.
Юрій Продан
Міністр енергетики (2007-2010, 2014)
Якби справді була політична воля, то від 90-х років до сьогодення вже можна було отримати енергетичну незалежність. Потрібно було зменшувати споживання газу, застосувати заходи щодо енергозбереження і розбудовувати напрямки для постачання газу з Європи.

»
Однак єдиний маршрут поставок середньоазійського газу проходив через Росію. Тож на початку століття Москва замкнула процес на собі, самостійно обравши посередника для торгівлі газом в Україні. Номінально ним став олігарх Дмитро Фірташ. Спочатку через компанію EuralTransGas, а потім і через сумнозвісну "РосУкрЕнерго". Зупинити "золоту еру" надприбутків і нечуваного впливу олігарха влада змогла тільки у 2009 році.

Після цього Росія припинила поставки газу на українську територію посеред зими. Шантаж завершився підписанням "газових угод" на максимально вигідних для росіян умовах. Десять років потому вони знову розігрують цю карту, намагаючись виторгувати зручний транзитний контракт. У перспективі "Газпром" хоче повернутися до прямих поставок газу Україні, від яких "Нафтогаз" відмовився ще 2015 року.
Підписання "газових угод", 2009
До недавнього часу українські АЕС також повністю залежали від Росії. Справа у тому, що ядерне паливо для типових радянських реакторів – "твели", на момент розпаду СРСР виробляла тільки компанія "ТВЕЛ", "дочка" держкорпорації "Росатом". На початку 2000-х паливні збірки необхідної конструкції навчилася робити і американська компанія Westinghouse на своєму заводі у Швеції.

Росіяни розгорнули масштабну інформаційну кампанію, залякуючи світ тим, що швецькі "твели" обернуться для країни "новим Чорнобилем". Однак проект успішно працює після ряду доопрацювань. У перший рік війни на сході країни 92% ядерного палива "Енергоатом" придбав у Росії, за сім місяців поточного року – тільки 57%.

Масові шахтарські страйки та марші були звичним явищем для України 90-х. Молода економіка не могла витримати надмірної кількості нерентабельних шахт і почала їх стрімке скорочення. За п'ять перших років Незалежності видобуток вугілля скоротився майже вдвічі. Однак поки на Заході активно впроваджували декарбонізацію, в Україні вугільна галузь стала фактором політичного впливу.
На початку 90-х в Україні масово страйкували шахтарі
Потенційно прибуткові шахти після приватизації стали основою бізнес-імперії Ріната Ахметова. На інших міцно закріпилися "смотрящі", осідлавши потоки бюджетних дотацій. Українська енергетика так і не позбулася вугільної залежності. Після втрати більшості шахт на окупованому Донбасі дивіденди від цього отримує Росія і ДТЕК, який контролює левову частку видобутку на підконтрольній території.

Політична доцільність від початку диктувала умови в енергетичній галузі. Через страх української влади втратити підтримку електорату низькі ціни на комунальні послуги штучно утримувалися роками. Однак справжня енергетична незалежність можлива тільки в умовах прозорого ринку, без монополій та нав'язаних посередників. Тоді ж з'являється конкуренція, яка і приносить вигоду кінцевому споживачу. Натомість дешеві платіжки у новітній історії України зазвичай дорого коштували національним інтересам.
Запізніла декомунізація
Попри окупацію частини Донбасу та анексію Криму російська пропаганда продовжує спекулювати на "братерстві" з українським народом. Історичні маніпуляції та підміна понять стали зброєю у гібридній війні, яка почалася задовго до подій 2014 року. Насправді ж Кремль, як і сто років тому, продовжує вважати Україну неповносправним сателітом. Її вихід з-під тотального контролю "старшого брата" руйнує основи російського імперіалізму.

Власне, тому так багато зусиль і грошей Росія витрачала на підтримку міфу про щасливе і сите спільне минуле у рамках Радянського Союзу. У цьому контексті особливого значення набули "спільні перемоги", на кшталт помпезних святкувань річниць "Великої Вітчизняної Війни". Розрахунок простий: споживач такої пропаганди при згадці про СРСР мав думати про ковбасу по 2,20 та безсмертний подвиг червоноармійців. Натомість справжні символи тоталітаризму: Голодомор, сталінські репресії та етнічні чистки – залишалися "у тіні".
Після розпаду Радянського Союзу в Україні залишилося чимало прихильників комуністичного режиму
Примітно, що організації, які від початку Незалежності виступали за максимальне зближення з Росією за радянським образом та подобою, яскраво проявили себе на початку конфлікту у Криму та на Донбасі. Щоправда не на стороні України. Після розпаду Радянського Союзу подібний сценарій передбачили її колишні сусіди по соціалістичному табору: Польща, Чехія, Естонія та інші. Кожна з цих країн по-різному впроваджувала декомунізацію: від законодавчого визнання злочинів тоталітарних режимів до люстрації працівників репресивних органів та комуністичної верхівки.

У 1991 році Верховна рада України заборонила Комуністичну партію. Однак вже невдовзі вона була відновлена. Радянські номенклатурники закріпилися у владній верхівці на довгі роки, як і пам'ятники Леніну на центральних площах українських міст. При цьому намагання відновити національну ідентичність видавалися за спроби розколоти суспільство, а націоналістів почасти вважали прихильниками ідей нацизму. Росія ж для значної частини громадян виглядала як надійний, перевірений часом союзник.

«
Леонід Кравчук
Перший Президент України (1991-1994)
У вересні 1991 року, після проголошення Акту незалежності України, спочатку президія Верховної ради, а потім і сесія прийняли рішення про заборону Комуністичної партії. Це було зроблено за ініціативою членів президії і за моїм підписом. Під час голосування цього питання на сесії лише один депутат проголосував проти. Про це часто забувають сучасники. Це був не загальний, а абсолютно конкретний документ. І це було радикальне, рішуче, але необхідне рішення.
Володимир В'ятрович
Голова Українського інституту національної пам'яті
Неможливо було провести декомунізацію швидше, тому що в Україні, на відміну від більшості посткомуністичних країн, незалежність не стала результатом оксамитової революції. Вона стала результатом компромісу між національно-демократичною опозицією і тими ж комуністами, які проголосували за Акт проголошення незалежності.

»
Left
Right
Активна декомунізація в Україні почалася тільки у 2014 році
Під час та після Революції гідності в Україні масово знищували пам'ятки тоталітарного минулого – почалася вулична декомунізація. Намагання швидко надолужити втрачене за роки Незалежності, принаймні на символічному рівні, радо використала російська пропаганда. Образ "бандерівських головорізів" вона і досі експлуатує як для залякування жителів окупованих територій, так і власних громадян.

Натомість бойовики на Донбасі у їхній уяві борються проти фашизму. Та й всередині України чимало діячів досі радо культивують радянські міфи, переплетені з ідеологічними новотворами путінської Росії. Однак заперечення історичної дійсності та невміння виносити уроки з минулого вже не раз призводили до втрати Україною незалежності.
Автор:
Владислав Красінський

Коментарі:
Уляна Безпалько
Мілан Лєліч

Відео:
Віталій Каплун, Вікторія Покотілова

Верстка:
Андрій Цабанов
Made on
Tilda